WADDENGEBIED – Donderdag werd in de Tweede Kamer de aanpak van het kabinet besproken om de containervaart veiliger te maken. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat om tafel met de verzekeraars van containerschepen, zegde minister Cora van Nieuwenhuizen toe. Van Nieuwenhuizen verwacht in het eerste kwartaal van 2021 duidelijkheid te krijgen over de schadevergoedingen.
Hoe urgent dit onderwerp is, bleek nu deze week opnieuw een containerramp heeft plaatsgevonden. Op maandagavond 30 november belandde het Ultra Large Containerschip ONE Apus in de Pacific in stormachtig weer ten noordwesten van Hawaii. Woensdag werd bekend naar schatting 1900 containers overboord zijn geslagen, waaronder 40 met gevaarlijke stoffen.
Mondiaal probleem
Onveilige containerscheepvaart is een mondiaal probleem. Door grote deining kunnen schepen slagzij maken. Er komen dan zulke sterke krachten op het schip, dat het onmogelijk is om containers aan boord te houden. De Waddenvereniging is te spreken over de stappen die het kabinet zet, maar minister van Nieuwenhuizen kan dit niet alleen. Het vergt een internationale lange-termijn-planning om de containervaart écht veiliger te maken.
Zoe Akkoord
De Waddenvereniging pleit dat de minister zich hard maakt voor een Zoe Akkoord waarin wordt gewaarborgd dat met veel internationale partners, en met behulp van de geleerde lessen van de MSC Zoe en andere containerrampen, aan oplossingen wordt gewerkt.