De razende storm die maandagmiddag over Noord-Nederland trok, heeft een enorme inzet gevraagd van alle medewerkers van de 112-meldkamer Noord-Nederland in Drachten. Nog nooit sinds de ingebruikname in november 2011 was de bezetting met centralisten zo groot en was het aanbod aan 112-meldingen zo enorm. Binnen enkele uren werden bijna 6500 telefoontjes verwerkt. Dit zijn alleen de telefoontjes die langer duurden dan 5 seconden. Daarnaast kwamen ook nog via de computer meldingen binnen die al waren aangenomen door het Politie Service Centrum 0900-8844. Op het hoogtepunt van de stroom meldingen waren in de meldkamer zo’n kleine vijftig centralisten actief om de communicatie met het publiek en de hulpverleners op straat in goede banen te leiden. Normaal zijn dat er rond de 20.
Alle beschikbare plekken voor het aannemen van 112 en het uitgeven van meldingen aan de hulpverleners in en rond de meldkamerzaal werden ingezet. Toch kon niet worden voorkomen dat er wachttijden ontstonden in het 112-systeem. Iets dat in principe anders nooit gebeurt. Daarom deed de meldkamer via de reguliere media en social media diverse keren de oproep aan het publiek om alleen 112 te bellen voor zaken die echt geen uitstel konden verdragen. Al die telefoontjes die tijdens de stormperiode van maandag binnenkwamen bij de Meldkamer Noord-Nederland hebben ertoe geleid dat er maandag gedurende de stormperiode in totaal bijna 3800 meldingen zijn aangemaakt door de centralisten, waarop de hulpdiensten moesten reageren.
(C) Video: Ate Atema