Vanaf afgelopen weekend werken honderden mensen aan het vervangen van 14,5 kilometer spoor tussen Groningen en Leeuwarden. Het treinverkeer wordt in de tussentijd vervangen door busvervoer. Er wordt non-stop gewerkt, inclusief de aanpak van acht overwegen. De vernieuwing maakt het spoor en de overwegen minder kwetsbaar voor verstoringen en bereidt het voor op de toekomst. Een verbetering voor zowel reizigers als weggebruikers.
Achter de hele vernieuwingsoperatie gaat een logistiek kunststuk schuil. Er zal straks 35.000 ton oude ballast (grind waar de dwarsliggers en sporen in liggen) worden afgevoerd en 35.000 ton nieuwe ballast nodig zijn. Het betekent dat het equivalent van het gewicht van 70.000 auto’s moet worden vervoerd van en naar de werkplek. Dat gebeurt met behulp van schepen die vanuit Amsterdam nieuwe ballast aanvoeren waarna het per vrachtwagen en werktrein naar het spoorwerk wordt vervoerd. De oude ballast gaat voor verwerking naar Maarssen, eveneens per trein, vrachtwagen en schip.
De eerste zeven dagen zal vanuit Groningen met klein materieel 5,5 kilometer spoor worden vernieuwd verspreid over diverse deeltrajecten tussen Groningen en Buitenpost. Dit gebeurt met klein materieel zoals krollen. De daaropvolgende negen dagen worden vanuit Leeuwarden tot aan Hardegarijp in totaal 9 kilometer spoor vernieuwd door middel van een vernieuwingstrein die de dwarsliggers en sporen volautomatisch inbouwt.
Treinverkeer
De eerste week, van zaterdag 18 t/m vrijdag 24 augustus, zet Arriva bussen in tussen Groningen en Buitenpost en vice versa. De tweede week, van zaterdag 25 augustus t/m zondag 2 september, rijden er bussen tussen Buitenpost en Leeuwarden en vice versa.
Het werk gaat in rap tempo, liggen de ene dag de oude bielzen nog, een dag later is alles vervangen. De temperaturen waarbij de werklieden dit moeten doen zijn zeldzaam. Zaterdagnacht om 04.00 uur was het nog 23 graden. Op zondagmiddag liep het kwik zelfs op tot 36 graden. Transportbedrijven uit de regio voeren stenen aan voor het ballastbed en nemen op hun terugweg de verwijderde grond mee. Alles is op elkaar afgestemd. Mannetjes met kruiwagens zijn van de catering, werkvolk komt niet van de werkplek af en worden constant van eten en drinken voorzien.
Zie voor meer informatie www.arriva.nl
(C) Foto’s: Popke Wilpstra / Visvliet & Willem Peterson
Volg RTVNOF op Twitter, vind RTVNOF leuk op Facebook.