BUITENPOST/DE WESTEREEN – Het aantal bijna-ongevallen op het spoor steeg het afgelopen jaar flink, aldus Prorail. De oorzaak: mensen die zich op een plek in de buurt van het spoor bevinden waar ze niks te zoeken hebben. In 2021 ontstond daardoor 43 keer bijna een aanrijding. In 2022 maar liefst 95 keer. Overwegen worden veiliger: daar vonden in 2022 minder (bijna-)ongevallen én minder ongevallen met dodelijke slachtoffers plaats.
Fikse toename door spoorlopers
Het aantal bijna-ongevallen op het spoor nam vorig jaar dus stevig toe. Verrassend genoeg komt die groei door een toename van het aantal bijna-ongevallen op de vrije baan en op stations. Het gaat dus veelal over spoorlopers: mensen die zich in de buurt van het spoor begeven waar dat absoluut niet de bedoeling is. Het aantal bijna-ongevallen dat zij veroorzaakten is in een jaar tijd meer dan verdubbeld: van 43 bijna-ongevallen in 2021, naar 95 het afgelopen jaar. Bij overwegen nam het aantal bijna-ongevallen juist af, zowel met wegverkeer als met voetgangers.
Overwegen
Het aantal dodelijke ongevallen rond overwegen is teruggelopen tot twee in 2022. In de jaren daarvoor lag dat aantal hoger. ProRail werkt sinds een aantal jaar aan het verminderen van het aantal overwegen. Zeker de niet actief beveiligde overwegen, zogenaamde NABO, willen we graag sluiten. Van de 180 openbare NABO zijn er sinds 2018 al 112 gesloten.