Doof zijn en toch meedoen aan een project rond muziek? Het lijkt onlogisch, maar toch gebeurt dat in het project “Feel the Music of Europe”! Leerlingen van het Dockinga College Vmbo-gt hebben met steun van het Europees Platform een bezoek gebracht aan hun partnerschool het Conservatorio Profesional de Música Jerónimo Meseguer in Almansa in Spanje in het kader van een Comeniusproject waaraan zij deelnemen met leerlingen uit Spanje, Turkije en Tsjechië.
Op het Dockinga College VMBO-gt is men zeer actief bezig met internationalisering. Het project “Feel the Music of Europe” gaat over communicatie met muziek, dans en gebarentaal. Men wil bereiken dat leerlingen zich bewust worden van vooroordelen en dat ze andere werelden, culturen en mensen, anders dan zijzelf, leren kennen. Tieners leven vaak in hun eigen wereld en in dit project worden ze gemotiveerd om die wereld te delen met anderen, bijvoorbeeld met jongeren met een lichamelijke beperking. De leerlingen uit Tsjechië zitten namelijk op een school voor dove en slechthorende kinderen. Veel jongeren hebben geen ervaring met invalide leeftijdsgenoten en het project brengt hen met elkaar in contact door middel van muziek, dans gebaren en lichaamstaal.
In Almansa zijn de leerlingen buitengewoon gastvrij ontvangen in gastgezinnen en hebben ze een onvergetelijke week gehad, waarin muziek en communicatie centraal stonden: coördinator van de ontmoeting en directeur van de muziekschool José Antonio Garcia had met zijn team een programma samengesteld vol muzikale, culturele en artistieke activiteiten. Dansen, musiceren, zingen, schilderen, een rondleiding door het indrukwekkende kasteel van Almansa, het eten van traditionele gerechten, maar ook een bezoek aan een plaatselijke wijnfabriek en schoenenfabriek stonden op het programma. Leerlingen en docenten werden zelfs officieel ontvangen in het gemeentehuis door de burgemeester van Almansa, waarvan verslag werd gedaan in de krant en op de regionale televisie.
Naast de workshops en lessen was er ook tijd voor spel en ontspanning, zoals een bezoek aan de stad Valencia, waar in de ‘Ciudad de las Artes y las Ciencias’, de ‘City of Arts and Sciences’ het Oceanográfic met geweldige aquaria en een dolfinarium, een grootbeeldfilmvoorstelling in het Hemisféric filmtheater en het futuristische Principe Sciences Museum werden bezocht.
Hoogtepunt van de week was echter het slotconcert in de schouwburg van Almansa met een gezamenlijk optreden van Arymux, expressieve gebarendans van de Spaanse signdanseres Rakel Rodrigues. Vele gastouders en belangstellenden waren naar het theater gekomen om o.a. de uitvoering in sign dance van het ‘Leafdesliet’ van Eddy Dijkstra door de Friese leerlingen te zien. De ontmoetingsweek werd daarna afgesloten met een spetterende feestavond met alle gastgezinnen, docenten en leerlingen.
De begeleidende docenten hebben tijdens de ontmoeting in Almansa afspraken gemaakt over het vervolg van het project. Zo gaat men in mei op bezoek naar de partnerschool in Istanbul in Turkije, waar in een gezamenlijk concert de nationale en internationale songs en natuurlijk de gebarendansen zullen worden uitgevoerd. Muziek en dans zijn namelijk onbegrensde talen die iedereen verstaat, zelfs als je doof bent!
© Eigen foto