DOKKUM – Op maandag 8 juli 2024 ging de 24e editie van de Lauwersland Fietsvierdaagse van start. Om dit evenement in goede banen te leiden, hielpen leerlingen van het Dockinga College mee door onder andere mee te helpen in de catering bij de stempelpost van Openluchtmuseum De Sûkerei te Damwâld.
Lauwersland Fietsvierdaagse
Sinds 2000 organiseert Fiets Vrienden Lauwersland Burum jaarlijks een recreatieve fietsvierdaagse. Deelnemers kunnen van maandag tot donderdag kiezen uit een route van 35 of 70 kilometer. De tocht kenmerkt zich door de afwisselende routes door de omgevingen van Friesland, Groningen en Drenthe. Dit jaar vond de 24e editie plaats. Bij de organisatie van de vierdaagse zijn zeven bestuursleden en een groep vrijwilligers betrokken.
De handen uit de mouwen
Toen het Dockinga College enkele weken geleden om hulp werd gevraagd, twijfelde teamleider Rianne van Baarsen geen moment. Ze ging op zoek naar enthousiaste leerlingen die een dag mee wilden helpen bij de stempelpost van Openluchtmuseum De Sûkerei in Damwâld. Vier leerlingen van Zorg en Welzijn zagen dat wel zitten en besloten deze dag de handen uit de mouwen te steken. Ze hielpen onder andere mee in de bediening. ,,Dat pakten ze erg professioneel aan”, lieten vrijwilligers van het openluchtmuseum na afloop weten. ,,Onze gasten werden vriendelijk ontvangen, de bestellingen werden op een prettige wijze geserveerd en ook voor het afruimen van de tafels was een goed oog. Al met al was het een prima samenwerking die voor herhaling vatbaar is.”
Voor de leerlingen was dit een mooie kans om hun vaardigheden in de praktijk te oefenen, meent Van Baarsen. ,,Vaardigheden als communicatie, organisatie en samenwerken kwamen bijvoorbeeld veelvuldig aan bod. Het is een mooie leerschool waarbij ze hun talenten leren ontdekken. En tegelijkertijd doen ze ook iets voor een ander. Een win-winsituatie dus.” De activiteit telt bovendien mee in het Plusdocument wat leerlingen van de VAKschool kunnen opbouwen.
Plusdocument
In het Plusdocument staat een overzicht van alle activiteiten die leerlingen hebben gedaan naast het reguliere lesprogramma. Denk aan deelnemen aan de schoolband (muziek), theater, zich verdieping in een moderne vreemde taal of deelnemen aan (buiten)schoolse activiteiten zoals zitting nemen in de leerlingenraad of als vrijwilliger meehelpen bij een activiteit. Waar het diploma en de cijferlijst alleen cognitieve resultaten weergeven, laat het Plusdocument iets zien van de brede vorming van leerlingen. Steeds meer vervolgopleidingen zien het Plusdocument dan ook als een soort curriculum vitae (cv). Leerlingen krijgen het Plusdocument bij hun diplomering uitgereikt. De eerste leerlingen hebben dit document deze week bij hun diplomering in ontvangst mogen nemen.