Op het Lauwers College in Buitenpost zijn dinsdag door leerlingen toekomst-plannen voorgelegd aan de Provinciale Staten van Friesland. Deze plannen stellen voor hoe Friesland een periode van grote economische bloei kan realiseren. Een groep leerlingen uit klas 1 Havo/VWO heeft namelijk de afgelopen weken in de Plusgroep gewerkt aan het ontwikkelen van plannen voor een Nieuwe Gouden Eeuw in Friesland.
In de negentiende eeuwse Gouden Eeuw vervulde Friesland een hele belangrijke rol in de Nederlanden. We waren het handelscentrum, hadden een prima infrastructuur, bezaten de beste grond voor veeteelt en waren de grootste producent van boter. Ook op cultureel en wetenschappelijk gebied stond Friesland hoog in aanzien. Om zich op deze succes-geschiedenis te oriënteren hebben de deelnemers van de Plusgroep zich verdiept in het ‘waarom’ van die Gouden Eeuw en naar restanten ervan gezocht in de stad Leeuwarden, om vervolgens die ervaring in hun eigen plannen te kunnen verwerken.
De volgende uitdaging was het vinden van factoren die in de hedendaagse tijd voor een belangrijke economische stimulans kunnen zorgen. Of factoren die de provincie Friesland weer op de kaart zullen zetten, mensen zullen trekken, toerisme versterken of de arbeidsmarkt vergroten. Voor de leerlingen was het geen enkel probleem om tientallen opties op te noemen. De meest interessante optie is in tweetallen, is slechts enkele bijeenkomsten uitgewerkt tot een concreet voorstel aan de provincie.
Als afgevaardigde van de Provinciale Staten hoorde Douwe Gerlof Heeringa de plannen aan, vroeg verheldering en gaf de Plusgroep-deelnemers tips over de haalbaarheid van hun plannen. Hij gaf te kennen dat de leerlingen heel goed de gebieden hadden gekozen voor innovatie, waar ook de provincie zelf kansen ziet. De ideeën rond toerisme, transport, het verbeteren van de handelspositie en duurzaamheid en het opwekken van groene energie passen naadloos in de aandachtspunten van de Provinciale Staten, zo verklaarde hij. De leerlingen wachten af: zal er in de toekomst iets gedaan worden met hun ideeën?
De Plusgroep van het Lauwers College van dit schooljaar is hiermee afgerond. De groep bestond uit de top-leerlingen uit alle Havo/VWO-klassen 1, de aankomende gymnasium-leerlingen. Met de Plusgroep hoopt het Lauwers College hen uit te dagen om in een betekenisvolle leeromgeving op een autonome manier hun kennis en ervaring te combineren in het oplossen van een vraagstuk. Soms zelfs ongemerkt verlegt de leerling op die manier zijn grenzen en leert nieuwe vaardigheden.