De gemeente Kollumerland scoort laag in een onderzoek van de Kamer van Koophandel aangaande de kwaliteit van dienstverlening naar ondernemers. Het gemeentehuis in Kollum scoort een 4,5 als het gaat om telefonische afhandeling, het beantwoorden van mails scoort een 6,3. Dantumadiel haalt respectievelijk een 6,3 en 7,2. De gemeente Dongeradeel krijgt een 6,4 en 8,3.
Ondernemers moeten volgens de Kamer van Koophandel vlot zaken kunnen doen met de lokale overheid. Een efficiënte uitvoering van regels en een goede kwaliteit van dienstverlening door gemeenten is van levensbelang voor een bloeiend ondernemingsklimaat. Om dit tot stand te kunnen brengen is in kaart gebracht hoe de huidige dienstverlening bij de gemeenten in Noord Nederland wordt ervaren door ondernemers.
Onafhankelijk adviesbureau SCC Consultancy heeft onderzocht hoe het niveau van de gemeentelijke dienstverlening is bij 61 gemeenten in Noord Nederland. Als mysterycaller en mysterymailer zochten medewerkers van het bureau contact met de gemeenten. Ze registreerden welke reacties gemeenten gaven op vragen die betrekking hadden op vooraf geformuleerde cases. Het resultaat van dit onderzoek is als een “foto” te beschouwen van de huidige dienstverlening, aangevuld met concrete tips en verbetersuggesties.
De gemeenten die in het overzicht ‘in het rood’ scoren, hebben die plek omdat het vooral schort aan de bereikbaarheid. Toch is het gemiddelde redelijk tot goed te noemen in vergelijking met andere werkgebieden van andere Kamers van Koophandel. Hiernaast vindt u de scores en de positie van de gemeenten Kollumerland c.a., Dantumadiel en Dongeradeel in vergelijking met de overige Noord-Nederlandse gemeenten.
(C) Afbeeldingen: KvK Noord Nederland