Met de ondertekening van een deelnemersovereenkomst is op 17 oktober de aftrap gegeven voor het tweede Koploperproject Duurzaam Ondernemen in de gemeente Achtkarspelen. Het eerste Koploperproject was een groot succes. Het project wordt daarom vervolgd met een nieuwe groep enthousiaste ondernemers. Hiermee willen gemeente en de bedrijven samen laten zien dat duurzaam ondernemen niet allleen hoort en nodig is, maar ook lonend en boeiend kan zijn.
De nieuwe koplopers zijn: Dalstra Reizen, Land Transport, Daeldersplak, Oegema Int. Transport BV, Hoekstra Installatietechniek BV, VAC advies, Houtbouw Hiemstra Twijzel BV, De Dikke Draai, Vrieswijk Kraanbedrijf, Wadro, Switte Bewegingscentrum en de Rabobank. De Koplopers die hun voorgingen in het eerste fase; Biddle, Stertil, VDM, Nordwin college (voorheen AOC) en gemeente Achtkarspelen blijven bij het project betrokken. Het hele traject wordt inhoudelijk begeleid door Advies- en ingenieursbureau DGMR.
Alle ondernemers uit de gemeente hebben de mogelijkheid om de Duorsum Dwaande ondernemersscan in te vullen via www.achtkarspelen.nl. Dit is een korte scan waarmee bedrijven snel inzicht krijgen in de “duurzaamheid” en mate van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van hun bedrijf. De nieuwe koplopers hebben de scan gedaan en zien binnen hun bedrijf kansen voor een verdiepingsslag. Zij hebben zich aangemeld voor het Koploperproject.
Tijdens dit project worden de bedrijven grondig doorgelicht op duurzaamheid. Kansen en verbetermogelijkheden worden in kaart gebracht. Daarna volgt een actieplan waarmee bedrijven zelf concreet aan de slag kunnen om verbeteringen door te voeren. De deelnemers uit de eerste fase hebben al laten zien dat er zowel financieel als op duurzaamheidgebied veel te winnen valt. Zo zijn er voorbeelden van vermeden gereden kilometers of winst bij het terugwinnen of hergebruik van grondstoffen. Vaak kan met relatief eenvoudige oplossingen al veel bereikt worden. Ook draagt een dergelijk project bij aan het vergroten van kennis en het opbouwen van een netwerk waar de onderneming veel plezier van kan hebben. En een dergelijk traject biedt natuurlijk ook kans om de onderneming te profileren als duurzaam en maatschappelijk verantwoord bedrijf.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.