DOKKUM – “Wanneer krijgen wij nu eindelijk eens snel internet?”, die vraag wordt de laatste tijd via sociale media vaak gesteld door inwoners van Noordoost Fryslân aan Kabelnoord. De kabelaar uit Dokkum is druk bezig met de uitrol van glasvezel in de regio. Maar wat is de actuele stand van zaken? Streekomroep RTV NOF stelde enkele vragen aan het bedrijf, dat het project nog dit jaar wil afronden.
De afgelopen maanden heeft Kabelnoord zich gefocust op de afronding van de graafwerkzaamheden in Noardeast Fryslân. Alleen in het buitengebied tussen Dokkum en Holwerd vinden nu nog graafwerkzaamheden plaats. Deze zullen naar verwachting in november afgerond worden. Hierdoor kan de aannemer zich nu richten op het realiseren van de huisaansluitingen. Hierbij worden woningen daadwerkelijk aan het aangelegde glasvezelnetwerk verbonden en kunnen zij gebruik gaan maken van de diensten over ons nieuwe netwerk.
De eerste stap is het volledig afronden van de aanleg van het glasvezelnetwerk. Aansluitend worden de huisaansluitingen gerealiseerd en in een laatste fase worden de diensten (internet, tv en/of telefonie) geactiveerd. De werkzaamheden zijn allemaal gepland in 2022. De aannemer van Kabelnoord loopt er wel tegenaan dat de klant niet altijd bereikt wordt voor het maken van een afspraak voor schouw of de installatie in de woning. Hierdoor zien zij de afronding van de werkzaamheden wat vertragen.
Komende week stuurt Kabelnoord aan alle bewoners een brief om dit fenomeen onder de aandacht te brengen. De kabelmaatschappij hoopt dat dit ertoe leidt dat de installatieafspraken alsnog gemaakt kunnen worden en ze de werkzaamheden helemaal kunnen afronden. Dit geldt niet voor de ‘superwitte’ adressen in het buitengebied. Daarvoor is de planning van de graafwerkzaamheden nog niet gemaakt.
Begin dit jaar stuurde Kabelnoord al haar klanten een brief dat ze vanwege een chip-tekort vertraging opliepen bij de aanleg van glasvezel. Verdere problemen zijn er nu niet. Kabelnoord heeft door tijdig te bestellen en goede afspraken te maken met haar vaste leveranciers deze weten af te wenden. Alle materialen zijn op voorraad voor de activatie van adressen. ‘We kunnen daarom nu gas geven op de huisaansluitingen’.
Op social media klagen sommige inwoners over dat de aannemer ongevraagd door tuinen loopt en zonder afspraak aan het werk is. Maar Kabelnoord herkend dit niet.
‘In een project van deze omvang is het van het grootste belang dat er goed met de bewoners gecommuniceerd word. Onze aannemer doet er daarom alles aan om afspraken te maken met de bewoners. De ene keer middels een brief om aan te kondigen dat er graafwerkzaamheden in de straat aan zitten te komen, een andere keer via mail of telefonisch om een afspraak te maken voor het maken van een zogenoemde tuinboring en een derde keer middels een kaartje in de brievenbus bij het maken van bijvoorbeeld een installatieafspraak’.
Het kan wel eens voorkomen dat een aankondiging niet gelezen wordt of een brief niet bezorgd, maar onze focus ligt op het tijdig en juist informeren van de bewoners. Mochten bewoners klachten hebben nodigen wij ze van harte uit om contact met ons op te nemen. Dan kunnen we eventuele issues gericht oplossen en voorkomen dat ze in de toekomst weer plaatsvinden, aldus Kabelnoord.