Directeur Mient van der Zaag van Taxicentrale NOF, tevens raadslid van het CDA, vraagt zich of het in Kollumerland nog mogelijk is tegelijk ondernemer en raadslid te zijn. Hij wil met de hoofdvestiging van zijn bedrijf in Kollumerzwaag verkassen, maar vrijstelling van het bestemmingsplan op de nieuwe locatie laat op zich wachten. Van der Zaag voelt zich overdreven kritisch gevolgd door de gemeente en dat neemt hij vooral zijn collega-raadsleden kwalijk. Hij overweegt zijn raadslidmaatschap in te leveren. ,,Om van alle insinuaties over belangenverstrengeling af te zijn.”
Volgens fractievoorzitter Minne van Wieren van oppositiepartij FNP heeft Van der Zaag de problemen over zichzelf afgeroepen, door onvoldoende rekening te houden met de buren. Vijf buren hebben bezwaar tegen de komst van de taxicentrale. Zij willen beslist geen taxi’s op het erf van de nieuwe buren.
Taxicentrale NOF is de laatste jaren mede door twee overnames hard gegroeid. Het bedrijf met een hoofdvestiging in Kollumerzwaag en nevenvestigingen in Leeuwarden, Holwerd en Zwaagwesteinde heeft veertig auto’s en zo’n negentig personeelsleden. Op de hoofdvestiging werken zo’n vijftig mensen. De locatie in de dorpskern van Kollumerzwaag is te klein geworden en voldoet niet aan de arbo-wetgeving. Zo is er maar een toilet voor alle werknemers.
In december 2003 kocht Van der Zaag een woonboerderij aan de westelijke rand van Kollumerzwaag. Hij wil daar zijn bedrijf vestigen, maar dat mag volgens het bestemmingsplan niet. Daarom begon hij een maand later een vrijstellingsprocedure. ,,Normaal wordt zoiets binnen een jaar wel afgehandeld, maar ik denk dat ik pas halverwege ben. Zodra de gemeente ziet dat een aanvraag van een raadslid komt, gaan ambtenaren en burgemeester en wethouders op hun tenen staan. In plaats van een keer wordt alles drie keer bekeken, zo bang zijn ze om een fout te maken.”
Volgens Van der Zaag kleven er voor de gemeente ook voordelen aan de verhuizing. Hij noemt ontlasting van de dorpskern en behoud van werkgelegenheid. De vervoersondernemer vindt dat hij de procedure juist extra goed volgt, omdat hij weet dat hij als raadslid in het oog springt. Daarom zegt hij veel inspanningen te hebben gedaan om draagvlak van de buurt te krijgen, door tal van ‘ruilvoorstellen’ te doen. Als laatste hebben hij en zijn aannemer E. Klaver voorgesteld af te zien van de bouw van een wasstraat, als de buren hun bezwaren intrekken. Die zijn dat echter niet van zins. ,,De buurt zinspeelt vanaf dag één al op belangenverstrengeling.”
Van Wieren van de FNP ,,kin sich hiel goed foarstellen” dat Van der Zaag zich extra kritisch beoordeeld voelt door de raadsleden. ,,Mar der binne meardere belangen wêr’t wy rekken my hâlde moatte. Syn belangen en dy fan de buorlju.” Volgens Van Wieren heeft Van der Zaag een foute start gemaakt door de woonboerderij alvast te betrekken en veel te voortvarend allerhande aanpassingen voor de komst van het bedrijf aan te brengen.
Volgens Van Wieren kan Van der Zaag het beste uitwijken naar een bedrijventerrein. De taxi-ondernemer vindt dat geen optie, omdat hij graag in Kollumerland blijft. Hij kon wel terecht op het industrieterrein van Kollum, maar volgens Van der Zaag is dat bedrijfseconomisch niet interessant. ,,Ons werk ligt voor 80 tot 85 procent in de richting van Leeuwarden. Kollum ligt zes kilometer verderop oostwaarts, dan moeten we veel extra kilometers maken.”
Volgens Van der Zaag – die in verschillende gemeenten in de Noordoosthoek het WvG-vervoer, schoolvervoer en de Regiotaxi aanbiedt – zet het uitblijven van de verhuizing een rem op allerlei vervoerplannen die hij voor de regio heeft. Hij zegt een subsidieaanvraag klaar te hebben liggen voor een regiotaxisysteem in Kollumerland, dat een alternatief moet zijn voor het verminderde busvervoer.
De vrijstellingsprocedure wordt op 3 maart besproken in de raadscommissie. Het college van Burgemeester en Wethouders stelt voor de bezwaren ongegrond te verklaren.
Bron: www.frieschdagblad.nl