Ingezonden door VVD en Groen Links – Gemeente Tytsjerksteradiel
BURGUM – Uit recent opgevraagde (ambtelijke) stukken blijkt dat wethouder Gelbrig Hoekstra de raad en de overige leden van het College van B&W in de Gemeente Tytsjerksteradiel niet heeft geïnformeerd over de maatschappelijke- en welzijnsactiviteiten, die zijn gepland in de hûskeamer van FC Burgum.
Dit terwijl uit de aanvraag blijkt dat de gemeente hierbij betrokken is. Verder heeft het College van B&W de raad onjuist geïnformeerd over de door hen gewenste aanpassingen wat betreft de openingstijden voor sportkantines. En ook de informatie richting raad rondom verkoop van het sportcafé komt in een ander licht te staan door de opgevraagde stukken. Pas in december 2019 komt eigendom FC Burgum in beeld, terwijl de wethouder aangeeft dat dit steeds de bedoeling is geweest en het staand beleid is. De fracties van GroenLinks en de VVD willen van de wethouder en het College van B&W opheldering hierover en hebben daar vragen over ingediend, ook in relatie tot de gedragscode voor bestuurders.
Dubbele betrokkenheid
FC Burgum ontving reeds € 150.000 subsidie voor de hûskeamer. In de subsidieaanvraag is te lezen dat de voetbalclub wat de hûskeamer betreft o.a. samenwerkt met 21 verenigingen, welzijnspartijen, het COA/AZC en de Gemeente Tytsjerksteradiel, dit alles vallend onder FC Burgum. De wethouder was al in mei 2019 volledig op de hoogte van de bedoeling van de hûskeamer in het sportcafé van FC Burgum en de betrokkenheid van de gemeente daarbij. Wethouder Hoekstra – tevens voormalig hoofdsponsor van de voetbal in Burgum – zit namelijk in de toekenningscommissie voor deze subsidie. Daarnaast is wethouder Hoekstra onderdeel van de stuurgroep, het overlegorgaan van de publiek-private samenwerking van de gemeente met FC Burgum. De fracties van GroenLinks en de VVD willen graag weten hoe het precies zit met haar betrokkenheid bij deze gremia en de rol van de gemeente bij deze aanvraag en ook wat betreft de toekenning van deze subsidie en de plannen met de hûskeamer. Dit alles in relatie tot de gedragscode voor bestuurders. Uiterst opvallend is dat welzijnsorganisatie Kearn, maar ook de burgemeester, de wethouder welzijn, de betrokken beleidsambtenaar en de raad van de Gemeente Tytsjerksteradiel niks wisten van de plannen voor de húskeamer en de in de aanvraag beschreven samenwerking. Terwijl de huskeamer al van start had moeten gaan.
Aanpassen van beleid ten gunste van samenwerkingspartner
Uit ambtelijke stukken blijkt verder dat het College van B&W de Algemene Plaatselijke Verordening en de lokale Horecaverordening aangepast wilde zodat samenwerkingspartner FC Burgum de exploitatie van het sportcafé rond kan krijgen. Aanpassen van bestaand beleid voor één rechtspersoon is niet gebruikelijk. De werkelijke reden om deze verordeningen aan te passen staat haaks op uitspraken, die het College van B&W eerder deed richting de raad en die dit College van B&W opgaf in het raadsvoorstel. Het College van B&W motiveerde de wijziging door aan te geven dat alle binnensportverenigingen een drankje moeten kunnen drinken na de wedstrijd en sprak niet over exploitatie van samenwerkingspartner FC Burgum.
Onjuiste informatie over verkoop sportcafé
De raad werd ook niet juist geïnformeerd over de verkoop van het sportcafé aan FC Burgum. Eigendom van het sportcafé kwam pas in beeld in december 2019, zo blijkt uit de opgevraagde stukken. Dit terwijl de wethouder altijd volhield dat het staand beleid is dat sportkantines verkocht worden aan de vereniging en het vanaf het begin af aan, dus vanaf februari 2019 – de bedoeling is geweest dat FC Burgum het sportcafé zou gaan kopen. De fracties van VVD en GroenLinks vinden dat wethouder Gelbrig Hoekstra nu duidelijk moet maken hoe het precies zit. De notulen van de stuurgroep geven immers iets anders aan dat wat zij richting raad heeft gecommuniceerd. En ook hier vragen de fracties duidelijkheid over de rol van de wethouder in relatie tot de gedragscode.