Ingezonden: Evaluatie verkeerssituatie Haadwei Damwâld · Foto('s): 

Ingezonden: Evaluatie verkeerssituatie Haadwei Damwâld

woensdag 18 december 2019

De evaluatie van de heringerichte Haadwei in Damwâld heeft plaats gevonden. De uitvoerders omschrijven in hun rapport de vastgestelde problemen erg geflatteerd en stellen lapmiddelen voor om de situatie te verbeteren. De veiligheid wordt omschreven als “waarschijnlijk niet minder veilig dan in de oude situatie”. (Alsof dat het doel was.)

Laten we voorop stellen dat de aankleding en inrichting als zodanig door de meerderheid van de bevolking bestwel aardig wordt gevonden. Daarbij wordt het peperdure onderhoud van de grote bestrate oppervlaktes maar even vergeten evenals de geluidsoverlast en het ongerief.

Wat belangrijker is, is de verkeersveiligheid en gebruiksvriendelijkheid en het daarvoor toegepaste “shared space”-principe, want dat waren de hoofddoelen. Uit het rapport kan maar een conclusie getrokken worden en dat is: volledig mislukt. Waarom?

Het langzame verkeer durft zich niet te mengen tussen het snelverkeer: 95% van de fietsers maakt gebruik van de “voetspaden” . (Dat zijn paden waar fietsers en voetgangers zich samen over verplaatsen.) De verkeerspleinen zijn te ruim en onoverzichtelijk. De rijbanen zijn onduidelijk. De voorrangsregels worden niet juist toegepast. Opstoppingen en onverantwoordelijk rijgedrag. Fietsers laten zich niet gebruiken als verkeersremmers en voetgangers mijden de kruisingen. Alleen een enkele durfal riskeert zijn leven tussen het zware ijzer en blik.

In alle verkeersdocumentatie staat dat “dielde romte” alleen maar toegepast kan worden in gebieden waar: a. het langzame verkeer de overhand heeft en de deelnemers gelijkwaardig zijn, b. er door het gemotoriseerde verkeer stapvoets (d.i. 5 km/u) wordt gereden, c. waar er oogkontakt tussen alle deelnemers kan plaatsvinden, d. waar uitsluitend bestemmingsverkeer plaatsvindt en geen doorgangsverkeer, e. waar het plaatselijke wegen betreft en geen ontsluitingswegen. Aan geen van deze voorwaarden voldoet de Haadwei.
Naar de dorpsbestuurders die deze argumenten aandroegen is niet geluisterd door de doordrammers van deze uitvoering. Het verkeer blijkt na de evaluatie zelfs 2 keer zo druk te zijn als berekend door de deskundigen! ( 6000 auto’s per dag i.p.v. 3000)

De rapporteurs stellen enkele lapmiddelen voor om de situatie nog wat te verbeteren: Op de scholen moeten lespaketten de leerlingen er van overtuigen dat ze vooral van de rijbanen gebruik moeten maken. In mijn ogen is dit het meest dwaze en onverantwoordelijke voorstel dat maar mogelijk is. Ik zou tegen de kinderen zeggen ga vooral gebruik maken van de “voetspaden” want daar ben je nog een beetje veilig. Ik zou deze paden zelfs verplicht willen stellen voor het langzaamverkeer. Verder stelt men voor om hier en daar de rijbanen wat te versmallen en een verhoging toe te passen om het snelverkeer af te remmen evenals 30-km-trajecten (met de bijbehorende bebording). Vastgesteld is dat de automobilisten bijna nergens sneller dan 50 km/u rijden en dat is prima weggedrag. De 30-km/u-snelheid is in een auto over een afstand van 1 km geen doen en daarmee komt men nog niet in de richting van 5 km/u, de vereiste snelheid voor “shared space”. Bovendien zou hier scherp op gehandhaafd moeten worden.

De oplossing voor alle problemen was heel simpel: 3 ruime rotondes met daaromheen “voetspaden” met voorrang. Dan waren in een keer alle problemen opgelost, dat kan ieder voor zich wel bedenken. Tot 2017 waren de verkeersdeskundigen in Burgum niet op de hoogte van de grote voordelen van dit soort rotondes. Daar heeft men ze intussen ontdekt en toegepast. De uitvinder van het “shared space”-principe (dat overigens in de Middeleeuwen al werd toegepast) is intussen overleden. Het zou goed geweest zijn dat zijn “uitvinding” met hem ten grave was gedragen.

Tseard Rintjema
Damwâld

Auteur: Redactie RTVNOF
Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
  0511-441202 of   nieuws@rtvnof.nl.

VANDAAG OP DE RADIO

105.0 - 105.8 - 107.0 - 107.3 - 107.8 FM
  • 00:00 - 07:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 07:00 - 09:00
    De moarnsshow
    Overzicht van nieuwsreportages & weerbericht en hoofdpunten van het nieuws.
  • 09:00 - 18:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 18:00 - 19:00
    Lytse Klankjes
    Jikke Wiersma
  • 19:00 - 21:00
    Leafde foar Muzyk
    Klaske Ferwerda
  • 21:00 - 23:00
    De Smachtwacht
    Mark en Frank Spijkers
  • 23:00 - 00:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
© 1989 - 2024 RTVNOF · Contact · Tip de redactie · Ingezonden brieven · Disclaimer · Privacy Statement RTV NOF · Vrijwilliger worden?