In week 45 is in het kader van de gezonde school in alle derde en vierde klassen een theater voorstelling in de klas gespeeld. De voorstelling SMOAR werd gespeeld in de derde klassen en de voorstelling SUBTEXT voor TL4 en havo4. Het theater en de nabespreking namen bijna twee lesuren in beslag en waren best intensief te noemen. De spelers wisten de aandacht van de groepen goed te pakken en in de nabesprekingen kwam het tot heel open gesprekken.
SMOAR:
Het spel heet De La Noya wat de naam is van een nieuwe geheimzinnige drug en wordt gesponsord door de Nuchtere Fries. Er werden meerdere personages gespeeld en vooral het open einde waarbij niemand wist hoe het nu afgelopen is met het meisje wat teveel drugs nam was intrigerend. Een ander gegeven was de groepsdwang die je ten eerste kan meeslepen is zoiets als een nieuwe drug, maar die je ook kan dwingen tot zwijgen over het waar en wie. In de mentor-les wordt er nog een extra nabespreking gehouden. We hopen hiermee de bewustwording van de gevaren rond middelen gebruik te hebben vergroot.
SUBTEXT:
Lol en lef. Met deze ingrediënten maken de makers van Tryater SUBTEXT. ‘Ik ben niet eerlijk en ik lieg de werkelijkheid voor jullie ogen aan elkaar.
Spel en werkelijkheid zijn soms lastig uit elkaar te houden. Acteurs spelen hier bewust mee. In SUBTEXT zien we een acteur die zich afvraagt of acteren hetzelfde is als liegen. SUBTEXT gaat vooral over het plezier van theater. Met de leerlingen wordt gekeken hoe je theater kunt gebruiken. Er wordt wel een verrassende draai aan gegeven.
In de voorstelling gebruiken ze teksten uit de film Discopigs. Een verhaal over twee pubers. Zij leven het echte leven, onafscheidelijk. Ruig en niet te stoppen. Altijd verbonden.
Leerlingen noemen in de CKV-verslagen deze voorstelling als één van de meest leerzame en leuke activiteiten. Een reactie van een leerling was dan ook: “Gaaf spel, het is eigenlijk geen toneelstuk, meer scènes die je fantasie aan de gang zetten. Heel anders dan een film!”