LEEUWARDEN – De regels rond het adverteren in Nederland voor online gokken worden aangescherpt. Het is de bedoeling dat alle vormen van ongerichte gokreclame verdwenen zijn op 1 juli 2025. Dat betekent dat de verschillende legale casino’s aan het werk moeten met nieuwe manieren om hun activiteiten in het daglicht te krijgen. Holland Casino, doorgaans een casino dat zich uitstekend aan de eisen houdt (niet heel vreemd aangezien het een staatsbedrijf is), heeft echter ook een reprimande gekregen van de Kansspelautoriteit. De toezichthouder zag namelijk dat Holland Casino de locatie van de fysieke casino’s op de website vermeld(de) en dat is tegen de regels. Het Holland Casino moet daarom de reclame voor de fysieke casino’s van de website halen.
Je zou denken dat het hier gaat om hetzelfde bedrijf, maar dat is het punt niet. De iGaming-licentie die het Holland Casino heeft, is namelijk een compleet andere licentie dan die het bedrijf heeft voor de fysieke vestigingen in Nederland. In de iGaming-licentie staat letterlijk vermeld dat de aanbieder geen andere producten of diensten aan mag bieden of mag promoten dan de diensten en producten die onder de licentie voor het online casino vallen.
De linkjes met informatie over de fysieke vestigingen van het Holland Casino op de website (die er al sinds mensenheugenis waren), zijn dus een overtreding van de regelgeving en die informatie moest zo snel mogelijk van de website verwijderd worden.
De overtreding was, zoals we eerder al vermeldden, al meer dan een jaar oud, maar het Holland Casino was in beroep gegaan tegen de uitspraak van de Kansspelautoriteit, mede omdat het geen reclame zou betreffen, maar informatie voor de bezoeker en die informatie stamde al uit de tijd voordat er goklicenties verstrekt waren. Ook kon je niet vanuit het casinogedeelte of het live casino direct naar de informatie komen. Eind 2022 is Holland Casino toch akkoord gegaan met de uitspraak en heeft het de informatie van de website gehaald, zodat het weer overeenkomstig met de richtlijnen van de Kansspelautoriteit de diensten aan kan bieden op de website.
Er wordt in Nederland al veel langer gesproken over de gokreclames en dat is waarschijnlijk ook de reden waarom het Holland Casino nu wel akkoord gegaan is. Ongerichte reclame wordt in Nederland volledig verboden vanaf 1 juli 2023 waarmee het verdwijnt van televisie, radio en billboards. Sponsoring en shirtdeals zullen de aankomende twee jaren ook verdwijnen, waarmee de overheid vooral de zwakkere en jongere mensen in de samenleving wil beschermen tegen de mogelijke gevaren van het online gokken in casino’s.
Dat de toezichthouder hier bijzonder serieus mee bezig is, blijkt niet alleen uit het verzoek naar het Holland Casino om de informatie van de website te halen, maar ook aan de boete van € 400.000 die TOTO in de schoot geworpen kreeg. De overtreding van TOTO was alleen ernstiger, omdat dit casino een mailing gestuurd had naar de complete mailinglist, waar ook mensen onder de 23 jaar op staan. Dit is in overtreding met de regels, zeker omdat in de mailing een bonusaanbod genoemd wordt, wat de KSA ertoe deed besluiten om een fikse boete uit te schrijven.
Niet alleen zijn de overheid en de Kansspelautoriteit druk met het beperken en verbieden van gokreclames, ook binnen het casino is inmiddels veel veranderd. Zo zijn er geen lange lijsten met stortingsmogelijkheden meer, zijn alle aanbiedingen met cashback verboden en verwijderd uit de legale online casino’s en wordt er meer aandacht besteed aan de actieve zorgplicht. Prima maatregelen om de Nederlandse gokker te beschermen, maar tegelijkertijd zijn er nu bedrijven die zich terugtrekken uit Nederland omdat de regelgeving ervoor zorgt dat het lastiger wordt om een bedrijf draaiend te houden. Een goed voorbeeld hiervan is LiteBit (geen casino maar wel onderhevig aan dezelfde richtlijnen) dat de stekker eruit getrokken heeft. Dat de staat tegelijkertijd overweegt afstand te doen van zowel het Holland Casino als de Nationale Staatsloterij kan daarbij ook een teken aan de wand zijn en daarmee is het interessant om de ontwikkelingen de komende maanden in de gaten te houden.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.