REGIO – In de afgelopen vijf jaar zijn er maar liefst 21 incidenten geweest op de vaarweg tussen Lemmer en Stroobos. Rijkswaterstaat en schippers zoeken nu naar oplossingen om te voorkomen dat bruggen en sluizen vaker worden geramd. Schippers dringen aan op maatregelen omdat deze waterweg als bijzonder risicovol wordt beschouwd schrijft Omrop Fryslân. Het gaat om de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl, waarvan het Friese gedeelte tussen Lemmer en Stroobos loopt.
Van de 21 incidenten betrof het in 13 gevallen een binnenvaartschip dat tegen een brug aan voer. Ondanks jarenlange inspanningen van Rijkswaterstaat om de veiligheid op dit traject te verbeteren, blijft het een probleem. “Bij elke nieuwe melding denk ik, daar gaan we weer. Maar we lossen het ook weer op,” aldus een woordvoerder. De lijst van getroffen bruggen wordt steeds langer, met recente incidenten bij Uitwellingerga, Grou, Skûlenboarch, de Fonejachtbrug en sinds vorige week Stroobos. Ook bij de sluis van Terherne en de Prinses Margrietsluis bij Lemmer gaat het regelmatig mis.
Agnes Bernhardt, teamhoofd bij Rijkswaterstaat voor het waterdistrict Lemmer-Delfzijl, benadrukt het economische belang van deze vaarweg die Duitsland met Amsterdam en Rotterdam verbindt. “De brug van Skûlenboarch is in de afgelopen vijf jaar drie keer geraakt, en ook bij de sluis van Terherne is er vaak schade,” zegt Bernhardt. Volgens Rijkswaterstaat hebben de ongelukken verschillende oorzaken, zoals mistig weer of bedieningsfouten. Het traject is 118 kilometer lang en heeft 32 verschillende bruggen, wat het navigeren lastig maakt. “Schepen moeten echt heel goed opletten op deze vaarweg,” aldus Bernhardt.
Binnenvaartschipper Jaring Ruijtenberg, die dit traject jaarlijks zo’n honderd keer vaart, denkt dat de ongevallen te wijten zijn aan de onbekendheid van schippers met de specifieke situaties op verschillende locaties. Hij vindt dat de vaarwegbeheerder het traject makkelijker toegankelijk moet maken voor schippers. Ruijtenberg wijst op de hoogteverschillen bij bruggen als Stroobos en Skûlenboarch. “Er zou een peilschaal met verlichting moeten zijn om de brughoogte duidelijk aan te geven,” zegt hij. In Fryslân zijn er elf bruggen, waarvan de meeste zeven meter hoog zijn, maar de bruggen in Stroobos en Skûlenboarch zijn slechts drie meter hoog.
Rijkswaterstaat erkent dat niet alle borden en peilschalen zijn verlicht, maar benadrukt dat ze continu bezig zijn met verbeteringen. “Als er zaken niet in orde zijn, horen we dat graag zodat we eraan kunnen werken,” aldus een woordvoerder. Ruijtenberg pleit ook voor aanpassingen van de vaarweg voor de steeds groter wordende schepen. “De vaarwegbeheerder heeft enorme schepen toegestaan, maar de vaarweg niet aangepast,” zegt hij. Rijkswaterstaat stelt echter dat grote schepen niet de meeste schade veroorzaken, maar dat er wel een hoger risico is in kleine kanalen en bij oude bruggen.
Om de vaarweg geschikter te maken, wordt er gewerkt aan het verhogen van bepaalde bruggen en aanvullende maatregelen zoals het aanspreken van schippers, het verplicht stellen van één marifoonkanaal voor de hele route en het gebruik van een laserapparaat om de hoogte van schepen te meten. Deze laatste maatregel wordt momenteel getest in een proef.