LEEUWARDEN – Of je nu gebruik maakt van Siri om het actuele weer voor te laten lezen of wanneer je Google Translate gebruikt om een zin uit een voor jou vreemde taal te vertalen in het Nederlands; dit zijn allemaal vormen van artificial intelligence. Artificial intelligence is het door machines nabootsen van menselijke intelligentie.
In andere woorden: het bestaan van een kunstmatige vorm van intelligentie; vandaar ook de naam. De laatste maanden is artificial intelligence, ook wel AI genoemd, steeds vaker in het nieuws door nieuwe en vaak opvallende ontwikkelingen.
Dat komt onder andere door de komst van chatbot ChatGPT, een chatbot met kunstmatige intelligentie. Het enige wat je hoeft te doen, is een onderwerp in ChatGPT invullen en het programma maakt zelf een, vaak kloppende, tekst. Ook is AI steeds vaker in fotografie en zelfs in marketing te vinden. Via het internet kun je beelden laten samenstellen die bijna werkelijkheid lijken en zijn er verschillende voorbeelden op te noemen van AI binnen online marketing. Neem bijvoorbeeld de Discover Weekly mogelijkheid op muziekapplicatie Spotify.
Deze slimme AI-functie zorgt ervoor dat de gebruiker iedere week een volledige playlist met tips krijgt op basis van je luistergedrag. Hierbij geldt: des te actiever je bent op Spotify des te beter de software kan leren wat jij mooi vindt en welke muziek nog meer zou passen bij jouw smaak. Ook wanneer je gaat shoppen bij een online shop zoals Wehkamp, Amazon of bol.com krijg je onder of bij een bepaald product items te zien ‘die je misschien ook leuk vindt’. Dit heeft alles te maken met de slimme toepassing van AI. De vraag hierbij is: heb je in de toekomst nog wel een online marketing bureau nodig wanneer we AI hebben?
Voor nu is daar nog geen duidelijk antwoord op te geven, omdat tot nu toe blijkt dat een goed online marketing bureau met fysieke mensen in dienst zoals Heers nog veel meer kan en kent op het gebied van online marketing. Op het moment is AI vooral een hele interessante ontwikkeling waar je als ondernemer de vruchten van kunt plukken. Een goed online marketing bureau maakt bijvoorbeeld gebruik van deze nieuwe ontwikkelingen terwijl ze eveneens bekend staan om hun heldere communicatie, kwalitatieve kennis en ervaring en andere menselijke eigenschappen waar artificial intelligence (nog niet) aan kan voldoen.
Daarnaast kun je als ondernemer zelf ook deels AI inzetten om zo geld te besparen op bijvoorbeeld een online marketing bureau. Gebruik AI bijvoorbeeld voor het samenstellen van geautomatiseerde e-mailmarketing of om een duidelijk inzicht te krijgen in je klantenbestand. Daarbij is het mogelijk om AI in te zetten om zo communicatie naar je klanten te personaliseren en om de klantvoorkeuren te bestuderen, zoals een bedrijf als Spotify en Amazon je al voorgingen. Maar: ook dit kun je nog steeds overlaten aan een online marketing bureau met dergelijke skills zodat jij je kunt focussen op de verdere groei van je bedrijf buiten of binnen de regio.
Hoewel er dus over de toekomst van AI in online marketing nog niet veel gezegd kan worden, is het wel te voorspellen dat AI een steeds grotere rol gaat spelen in ons dagelijks leven. Naar alle waarschijnlijkheid zal de rol van kunstmatige intelligentie binnen online marketing alleen maar groter worden om op die manier een nog beter inzicht te krijgen in een klantenbestand of het opzetten van goede advertenties om zo potentiële klanten te bereiken. Het volledig vervangen van mensen van zo’n bureau lijkt voor nu nog onwaarschijnlijk, omdat een mens net dat beetje vertrouwen kan geven aan een klant of ondernemer.
Computers kunnen dergelijke taken simpelweg niet op de juiste (persoonlijke) manier nabootsen en uitvoeren. Denk alleen al aan content waar warmte en persoonlijkheid in zit of het aanbieden van een persoonlijke klantenservice. Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat zowel online marketing als AI blijven evolueren en dat er in de toekomst waarschijnlijk nog meer nieuwe technologieën komen waar bedrijven mee te maken krijgen. Als ondernemer moet je dus flexibel zijn en bereid zijn om bestaande strategieën constant aan te passen om zo succesvol te zijn en te blijven. Of AI een online marketing bureau zoals Heers helemaal zou kunnen vervangen lijkt, in ieder geval voor nu maar waarschijnlijk ook in de toekomst, dus onwaarschijnlijk.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.