In december 2018 ontving Wetterskip Fryslân in het kader van de Projectoverstijgende Verkenning Waddenzeedijken (POV-W) een beschikking vanuit het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Daarmee staat het licht op groen voor het testen van innovatieve asfaltmengsels, asfaltconstructies en aanbrengtechnieken op een echte zeedijk. Wetterskip Fryslân, een van de deelnemende waterschappen aan de POVW, treedt als opdrachtgever op voor dit onderzoek. Het Wetterskip stelt negen proefvakken beschikbaar op de Waddenzeedijk tussen Westhoek en Zwarte Haan. Marktpartijen worden uitgenodigd om deze vakken komende zomer te vullen met asfaltinnovaties.
Vernieuwing is nodig Op ruim 500 kilometer Nederlandse dijk ligt asfaltbekleding. Asfalt werd in het verleden vaak gebruikt, omdat het sterk, relatief goedkoop en snel aan te leggen was. Veel van de asfaltbekleding is ouder dan 30 jaar en begint mankementen te vertonen. Een deel is inmiddels afgekeurd. De technieken en methoden voor asfaltbekleding op dijken zijn in de afgelopen decennia weinig veranderd. Om te komen tot verbeteringen van asfaltdijkbekleding, is behoefte aan innovatie. Daarbij kan gedacht worden aan andere samenstellingen van het asfalt, asfaltconstructies waarbij bijvoorbeeld ook ondergrond en slijtlaag worden meegenomen, en de wijze van aanbrengen.