AMSTERDAM – Unibet is al een geruime tijd aanwezig op de Nederlandse gokmarkt. De onderneming richt zich vooral op het aanbieden van gokspellen en sportweddenschappen. Toch telt Nederland tegenwoordig al 22 concurrerende gokplatformen, die dagelijks talloze marketingstrategieën erop los laten om verschillende online casino spelen onder de aandacht te brengen. En deze nieuwste Unibet marketingimpuls, komt in de vorm van casino reclame bij Ajax naar voren.
Na de getekende sponsordeal van juni 2022 is Unibet de officiële sponsor van Ajax. De overeenkomst was onomkeerbaar en beide partijen waren al geruime tijd in gesprek met elkaar om een samenwerking aan te gaan. Eindelijk was het dan zover en kon de General manager van Unibet, Lennart Kessels, zich richten op consumenten die een online casino bezoeken. Daarnaast werd ook bij Ajax bekend gemaakt dat de sponsordeal vooral betrekking heeft op sociale projecten en mentale gezondheid. Maar is dit wel zo? Of is de deal na de afgelopen zes maanden vooral gericht op commerciële doeleinden?
De commerciële streefpunten worden zeer zeker behaald, want er wordt maar liefst jaarlijks drie miljoen naar de Amsterdamse voetbalclub geschoven. Van deze kapitaalinjectie kan Ajax en Unibet gerichte marketingreclames voor het Holland Casino naar buiten brengen. Daarentegen zal een willekeurige Internationale voetbalcompetitie van Ajax, dan bijvoorbeeld constant met reclame van de Unibet casino sponsor aanwezig zijn.
Dankzij deze werkwijze bereikt de sponsor Ajax een wereldwijd publiek, zonder ook maar enigszins lokaal te investeren. En dankzij deze cruciale marketingimpuls profiteert het casino online Nederlands hiervan. Althans, dit jaar en wellicht volgend jaar nog, want de ingediende wetsvoorstellen kunnen roet in het eten gooien.
De Nederlandse minister Franc Weerwind heeft het er maar druk mee. Hij diende onlangs weer een wetsvoorstel in, m.b.t gokreclames. Op dit moment mogen Nederlandse bookmakers nog vrij adverteren, maar dit wordt snel afgeremd. In 2023 mogen er namelijk geen directe gokgerelateerde advertenties meer op t.v worden uitgezonden. En per 2025 zal Ajax hoogstwaarschijnlijk geen sponsor meer hebben, want dan geldt er een algeheel reclameverbod.
De wetsvoorstellen worden dus in stappen uitgevoerd om uiteindelijk de consument beter te beschermen. Niemand wil namelijk meemaken dat een willekeurige voetballer bij een doelpunt zijn shirt over zijn hoofd trekt, waar de nodige sponsor opstaat. Dit kopie-gedrag kan namelijk tot gokken leiden en wordt, net zoals alcoholreclame, op den duur verboden. Of deze regelgeving tot minder gokken leidt, valt nog te bezien. Het wedden op voetbalcompetities is en blijft nog steeds een favoriet onderdeel bij de meeste Nederlanders.
Bookmakers, online casino’s en gokgerelateerde sponsorreclame blijft een moeilijk punt van discussie. Iedere partij heeft er namelijk baat bij dat deze industrie zo goed mogelijk wordt beheerd. Daarnaast is de Nederlandse Staat ook een belangrijke spil in het wiel, want de vergaarde inkomsten liegen er namelijk niet om. Toch kan Unibet en Ajax tot 2025 ongestoord online casino reclame vertonen en daarbij hebben beide partijen profijt van.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.