LEEUWARDEN – In diverse sectoren zijn nog altijd grote tekorten aan personeel. In de zorg en het onderwijs staan vacatures soms maandenlang open. Een sector waar het ook slecht gesteld is met de personeelsbezetting is het transport. Veel bedrijven zoeken chauffeurs, vooral voor internationaal transport. Voor een transport naar Italië is een chauffeur meerdere dagen van huis en er zijn steeds minder chauffeurs die daar trek in hebben. Ze willen wel rijden maar zijn graag elke avond thuis.
Ook de regelgeving speelt de transportbedrijven parten. Een chauffeur mag een maximaal aantal uren achter elkaar rijden en moet daarna verplicht rust nemen. Zijn rijtijden en snelheid worden via een tachograaf vastgelegd. Herme sjoemelen is niet mogelijk. De politie en andere instanties kunnen de tachograaf uitlezen om te controleren of de chauffeur zich aan de regels houdt. Zo niet dan volgt een boete, zowel voor de chauffeur als voor zijn werkgever. De regels omtrent rijtijden zijn uiteraard bedoeld om ervoor te zorgen dat een chauffeur niet oververmoeid achter het stuur zit en daardoor mogelijk een ongeluk veroorzaakt.
Chauffeur word je meestal omdat je van vrijheid houdt. Als je een transport naar Frankrijk moet rijden dan geeft dat natuurlijk een groot gevoel van vrijheid. Vaak kiezen kinderen van chauffeurs ook voor dit beroep. Ze mochten als kind al mee met papa of mama op de vrachtwagen en zodra ze het rijbewijs kunnen halen stappen ze ook zelf achter het stuur. Vrachtwagens worden steeds geavanceerder. Zo kun je voor veel zaken de cruise control instellen. De auto remt als dat nodig is en zorgt dat je tussen de lijnen op de weg blijft. Maar een chauffeur moet altijd blijven opletten want zelfstandig rijden kan nog niet. Dit mag overigens ook niet op de Nederlandse wegen. Er zijn wel proeven met zelfrijdende vrachtwagens maar dit gebeurt uitsluitend nog in de experimentele fase.
De komende jaren gaan veel chauffeurs met pensioen. Sommigen rijden ook na hun pensioen door, maar dat kan uiteraard alleen als ze door de verplichte medische keuring heen komen. En dan nog geldt de regel dat je na je 75e toch echt moet stoppen met rijden. Transportbedrijven maken zich daarom grote zorgen over de toekomst. Datzelfde geldt overigens voor chauffeurs voor bussen en touringcars. Ook daarvoor geldt dat er sprake is van een groot tekort. Hierdoor moeten vervoersmaatschappijen noodgedwongen hun dienstregeling inkrimpen. Dit stuit dan weer op protesten van reizigers en gemeenten die willen dat het vervoer in de regio wordt gewaarborgd. Maar als er onvoldoende chauffeurs zijn dan wordt dit natuurlijk wel erg lastig. Het wordt spannend of er in de toekomst voldoende chauffeurs zijn. Er wordt ook in het buitenland geworven, maar dit biedt niet altijd de gewenste oplossing. Een buschauffeur die de taal niet spreekt is immers niet erg handig.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.