BUITENPOST – Met kennis over Israël en de Palestijnse gebieden wil geschiedenisdocent Hendrik Atze van Doezum zijn leerlingen een schild geven tegen nepnieuws schrijft Omrop Fryslân. Zonder die kennis krijgen ze zomaar verkeerde informatie en zijn ze makkelijker te beïnvloeden, zo zegt de docent. Van Doezum werkt op het Lauwers College in Buitenpost en is in 2022 verkozen tot geschiedenisdocent van het jaar. Daarnaast is hij ambassadeur voor het geschiedenisonderwijs. Vanuit die functie spreekt hij veel met verschillende partijen.
Hij merkt dat zijn manier van lesgeven aanslaat bij zijn leerlingen. “Leerlingen hebben veel vragen over het conflict tussen Israël en Hamas. Ze krijgen veel complottheorieën en gekke meningen onder ogen. Juist nu ligt er daarom een belangrijke taak voor ons als geschiedenisdocenten en docenten maatschappijleer en aardrijkskunde. We moeten proberen dit conflict begrijpelijk te maken.”
Het conflict is erg complex en gaat duizenden jaren terug. Om dat begrijpelijk te maken zal nooit helemaal lukken, zo denkt Van Doezum. Maar ook dat zegt hij tegen zijn leerlingen. “Dan leg ik ook uit dat het zó lastig is dat je het niet helemaal hoeft te begrijpen. Maar bepaalde dingen moeten ze wel weten.”
Complottheorieën herkennen
Waarom dat zo belangrijk is volgens de geschiedenisdocent? “Zo leer ik mijn leerlingen om feiten en meningen uit elkaar te houden. Dat is heel belangrijk om bijvoorbeeld complottheorieën te herkennen.” Zo moeten de kinderen kritisch leren denken om daar vanuit hun eigen mening te vormen. Al hoeft dat laatste niet per se. “Ik zeg ook dat het niet nodig is om een kant te kiezen. Niet kiezen is ook een keuze.”