Vanaf donderdag 1 oktober heeft de gemeente Achtkarspelen een vernieuwde huisstijl. Deze huisstijl straalt uit waar de gemeente Achtkarspelen voor staat: een moderne en resultaatgerichte overheidsorganisatie waar de mens centraal staat. De huisstijl komt terug op alle gemeentelijk uitingen; o.a. op het briefpapier, de bedrijfswagens, de gemeentelijke website www.achtkarspelen.nl.
Het vernieuwde logo bestaat uit het beeldmerk en de naam van de organisatie. Het meest in het oog springende zijn de nieuwe kleuren. Door het gebruik van lichtblauwe en grijs heeft het gemeentelogo weer een frisse en eigentijdse uitstraling. Vanwege de herkenbaarheid heeft de gemeente ervoor gekozen om de ‘Dykswâlen’ in het beeldmerk te behouden. De grillige bomen zijn getransformeerd tot meer vriendelijke bomen, waarin ook profielen van gezichten zijn te herkennen. Door de dubbele lijnen zijn dit er acht; een verwijzing naar de gemeentenaam. Er is een bewuste keuze gemaakt voor de volgorde van de woorden Achtkarspelen en gemeente. De achterliggende gedachte is dat er 443 gemeenten zijn Nederland, maar er is maar één uniek Achtkarspelen. De gemeentenaam zonder beginhoofdletter benadrukt nogmaals de klantvriendelijkheid.
Het oude rood-groene logo van Achtkarspelen stamt uit 1999. Twee jaar geleden bleek uit onderzoek dat de huisstijl niet meer aansluit bij de gewenste identiteit van de gemeente. Zowel medewerkers als inwoners kwalificeerden de huisstijl als groen, sober, saai, ouderwets en amateuristisch. Men vond de huisstijl wel herkenbaar. Mede daarom heeft de gemeente er voor gekozen om de huisstijl te restylen en niet compleet te vernieuwen.
In Gewogen Ambitie II (begroting 2008) heeft de gemeenteraad opdracht aan het college gegeven om de huisstijl te moderniseren. De gemeenteraad heeft hiervoor eenmalig € 10.000 beschikbaar gesteld. Voor ontwikkeling en beheer is een structurele bijdrage van € 5.000 vrijgemaakt.