Dankzij een CDA-motie uit 2013, speelt het college van Gedeputeerde Staten een extra bedrag van 10 miljoen vrij om de komende jaren verkeersonveilige wegen aan te pakken. Door de grote beeldbepalende projecten als de Centrale As en de Haak om Leeuwarden, ervaren veel dorpsbewoners dat de op het oog kleinere situaties vergeten worden. Eind 2013 ontvingen Provinciale Staten een lijst van 23 verkeerssituaties die worden aangepakt. CDA-statenlid en indiener van de motie, Henk van der Veen is blij met de oplossing. De aanpassingen van de Friese knelpunten zijn vaak overzichtelijk, maar nuttig: het opheffen van een kruispunt en het maken van een rotonde, maar ook speciale inhaalvakken bij smalle wegen.
Omdat de provincie eigenaar is van de wegen, kan de 18 miljoen ingezet worden. Maar tegen de achtergrond van deze aanpak is er een discussie over de toekomst van plaatselijke wegen. Moet het beheer niet worden overgedragen aan de gemeenten? Nadat de provincie bepaalde wegen lokaal aanpakt, kan de gemeente de weg namelijk overgedragen krijgen. Volgens gedeputeerde Sietske Poepjes (CDA) past dit bij een trend: “We zien steeds vaker dat gemeenten maatschappelijke dichterbij onderwerpen oplossen. Ik vind het belangrijk, dat als een gemeente het beheer van de wegen goed overneemt, wij als provinciaal bestuur deze knelpunten eerst oplossen.”
De lijst met knelpunten in Noordoost Friesland:
Dongeradeel N361-Afslag Anjum
Dongeradeel N361-Afslag Morra
Dongeradeel N358-Kom Ee
Kollumerland N355-Afslag Hesseweg