AMELAND – De politiek is aan zet bij het oplossen van de problemen met de vaargeul naar Ameland. Centrale vraag: wat is belangrijker, natuur of bereikbaarheid van het eiland? De boten van rederij Wagenborg tussen Holwerd en Ameland hebben een vaargeul nodig die diep en breed genoeg is. De route slibt dicht en de zijkanten van de vaargeul zijn niet stabiel genoeg. De vaarroute staat erg onder druk: Wagenborg is al overgestapt op eenrichtingsverkeer.
Directeur Ger van Langen van de rederij zei maandag al dat het een ‘afweging tussen economie en ecologie’ is en dat de politiek daar een duidelijk antwoord op moet geven. Dat antwoord zal dan met name uit Den Haag moeten komen, zegt gedeputeerde Avine Fokkens tegen Omrop Fryslân. “Want het Rijk is de concessieverlener. Maar dat laat onverlet dat wij hier als provincie wel wat van vinden.”
Want de dienstregeling is op dit moment niet betrouwbaar en dat beïnvloedt de leefbaarheid van het eiland. Dit weekend en maandag werden er diverse afvaarten geschrapt, omdat de rederij niet veilig door de geul kan varen. Om de route zo begaanbaar mogelijk te houden, wordt er gebaggerd: het zand van de vaargeul wordt naar een andere plek gebracht. “Er wordt bijna 24/7 gebaggerd in de vaargeul”, zegt Fokkens. “Maar je bent daarbij wel gebonden aan bepaalde natuurwetgeving.” Die wetten schrijven bijvoorbeeld voor dat de bagger in het Waddengebied moet blijven. “Daarom is het eigenlijk dweilen met de kraan open”, volgens de gedeputeerde.
En de natuurwetten negeren kan ook niet zomaar, ook al zou de politiek het misschien willen. “Als iemand dan naar de rechter stapt, heb je gelijk weer een probleem.” Fokkens staat niet alleen. Ze krijgt bijvoorbeeld steun uit de Kamer: van PvdA’er Habtamu de Hoop bijvoorbeeld, die vragen gaat stellen aan verantwoordelijk minister Mark Harbers. “Elke steun uit de Kamer is meer dan welkom”, zegt ze.
“Wat is belangrijker: dat het leefbaar blijft op de eilanden of de natuurwetgeving”, vraagt de gedeputeerde zich af. En het antwoord? “De burgemeester van Ameland formuleerde het laatst terecht: men kan in Den Haag niet van alles bedenken op het vlak van natuurwetgeving, terwijl de Amelanders zelf dondersgoed weten hoe het werkt, ook qua natuur.”