WADDENGEBIED – Van 7 tot 9 november hebben ruim dertig ondernemers, beleidsmakers en onderzoekers uit het waddengebied een bezoek gebracht aan de provincie Zeeland. De inspiratiereis was onderdeel van het vijfjarig programma Waddengastronomie versterkt Werelderfgoedbeleving. Doel van dit bezoek was om kennis uit te wisselen op het gebied van streekproducten, landbouw en de bijbehorende marketing en promotie.
Omdat de gastronomie van Zeeland veel overeenkomsten heeft met die van het waddengebied koos de organisatie ‘Waddengastronomie versterkt Werelderfgoedbeleving’ voor Zeeland. Zo heeft Zeeland ook een eigen keurmerk voor Zeeuwse streekproducten, Zeker Zeeuws, vergelijkbaar met het keurmerk Waddengoud. Beide keurmerken zijn lid van de landelijke stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN), een onafhankelijke keurmerkorganisatie die regionale initiatieven ondersteunt op het gebied van streekeigen producten. Ook de hogescholen van beide regio’s, Hogeschool Zeeland en NHL Stenden Hogeschool, werken op diverse terreinen al langer samen, waaronder recreatie en toerisme.
Zeeuws, zout en zeewier
Op het programma stonden onder meer een bezoek aan de Stichting Zeeschelp Kamperland (onderzoekinstituut), de firma Seafarm (viskwekerij), de Rusthoeve Agrarisch Innovatie & Kenniscentrum in Colijnplaat, de Zeeuwsche Zoute ZOUTZIEDERIJ in Bruinisse, de Zeewierhandelaar Jan Kruijsse en de Oesterij beide in Yerseke.
Op woensdag 9 november was er een minisymposium op het Zeeuwse provinciehuis met medewerking van gedeputeerde Jo-Annes de Bat, Caroline Melissant (coördinator stichting “Zeker Zeeuws Streekproduct”), Diana Korteweg-Maris (van HZ University of Applied Sciences en HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality), Annette van Ruitenburg van Culinair Eiland Projecten en Frank Dankmeijer van de stichting “Waddengroep” over hun stichting en het keurmerk “Waddengoud.
Wadden Ambassadeurs
De inspiratiereis was bedoeld voor ondernemers, beleidsmedewerkers R&T, landbouw en economie en onderzoekers uit het waddengebied. Ook het Waddenfonds, IKW, de Toeristische Alliantie Friesland (TAF), Circulair Fryslân, onderwijsinstellingen en verwante collega’s in de provincies waren aanwezig. Deels al bestaande ambassadeurs, maar ook mensen die het programma de komende jaren wil verbinden aan het project. Deelnemer Desiree Boon blikt terug (De Leeuwerik, Texel): “Het waren superleuke dagen! Hoe je met 30 nieuwe mensen op pad gaat en daarna terugkeert met een bus vol mensen die je opeens kent, mooie gesprekken mee hebt gehad en van elkaar hebt geleerd. De dagen creëerden ruimte om een helikopterview op je eigen bedrijf en onze rol in de waddengastronomie, te hebben.”
Samenwerking
Het totale Waddengastronomie programma wordt gefinancierd door het Waddenfonds en de provincies Groningen, Friesland en Noord-Holland. De inspiratiereis is bedacht en uitgevoerd door Anke Arts (onderzoeker en projectleider bij European Tourism Futures Institute, NHL Stenden Hogeschool) en Balthasar Roessingh van het PR/Communicatie adviesbureau Junction Communication uit Zierikzee.
Fotobijschrift: Projectgroep Waddenpromotie