Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat reizigers tevreden zijn over het vervoer van en naar Ameland en Schiermonnikoog. Zij beoordeelden Wagenborg Passagiersdiensten met een gemiddelde score van 8,2 positief.
Met name op het gebied van veiligheid, informatievoorziening aan de reiziger en de klantvriendelijkheid is veel verbeterd in vergelijking met het jaar van de nulmeting 2009. “We hebben op deze gebieden al veel stappen gemaakt, maar we zijn er nog niet. Het kan nog beter”, aldus Ger van Langen, directeur Wagenborg Passagiersdiensten.
Wagenborg Passagiersdiensten stelt zichzelf voor 2019 onder andere tot doel om de communicatie rondom vertragingen te verbeteren, de mogelijkheid te onderzoeken voor een sneldienst voor de verbinding Lauwersoog-Schiermonnikoog en een overkapping op de veerdam op Schiermonnikoog. Ook voegt de rederij per 2019 op de zaterdag en zondag een standaard afvaart toe om 10.30 uur vanaf Ameland en 11.30 uur vanaf Holwerd.
Punctualiteit van de veerdienst
De vaargeulproblemen waar de veerdienst op Ameland in toenemende mate mee te maken heeft, hebben zijn weerslag op hoe de gast de punctualiteit beoordeelt. Dit onderdeel werd slechter beoordeeld dan in 2009. Dit is een logisch gevolg van de ontstane situatie met betrekking tot de vaargeul en de vertragingen die deze situatie veroorzaakt.
Wagenborg Passagiersdiensten heeft een aantal maatregelen die genomen die ervoor zorgen dat de gast zo weinig mogelijk hinder heeft van de vertragingen. Zo voerde de rederij begin 2018 een ‘knip’ van een half uur in de dienstregeling in, verbeterde zij haar logistieke proces rondom aankomst en vertrek van de boot en vaart er sinds dit voorjaar een sneldienst.
Volgens Staatssecretaris Veldhoven-van der Meer heeft Wagenborg met deze kortetermijnmaatregelen gedaan wat er van haar verwacht kon worden om de betrouwbaarheid van de veerverbinding te verbeteren.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.