LEEUWARDEN – Nog maar 24% van alle Friese (land)bouwvoertuigen, rijdende werktuigen en hun getrokken materieel is geregistreerd. Dat blijkt uit de cijfers tot 1 september van de RDW. Daarmee doet Fryslân het het slechtste van alle provincies. In heel Nederland is ook nog maar een op de vier (land)bouwvoertuigen geregistreerd. Vooral werk- en wegenbouwvoertuigen en de bijzondere (land)bouwvoertuigen (MMBS’en) blijven achter. Vanaf 1 januari 2022 moeten deze voertuigen geregistreerd zijn om nog op de weg te mogen.
De RDW roept eigenaren van deze voertuigen op om snel aan de registratie te beginnen. Alleen dit jaar kan dat online zonder keuring. “Voordat een eigenaar een voertuig kan registreren, moet hij of zij zelf een aantal gegevens verzamelen, zoals het chassisnummer, bouwjaar, merk, type en handelsbenaming”, zegt conversiemanager Rob van Dokkumburg. “Die zijn soms lastig te vinden. Verdiep je daarom alvast in de materie en ga op zoek naar de gevraagde gegevens. Heb je die eenmaal paraat, dan is de registratie zelf niet zo moeilijk.”
Boete en keuring
Om nog op de openbare weg te mogen rijden, moeten trekkers en MMBS’en vanaf 1 januari 2022 geregistreerd zijn. Dat kan nu op de website voor de RDW voor 18 euro. Zijn ze dat niet en komt de eigenaar toch op de openbare weg, dan riskeert hijriskeert hij een boete en zijn de voertuigen mogelijk niet verzekerd. Na 1 januari 2022 kan een trekker of MMBS alleen nog een kenteken krijgen met een keuring bij de RDW. De kosten daarvoor zijn minimaal 140 euro.