Friesland bekendste Nederlandse regio in België Friesland komt in België als bekendste provincie in Nederland uit de bus. Inmiddels 94% van de Belgen kent Friesland. Dit blijkt uit een rapport van het gister verschenen onderzoek ‘De kracht van regiomerken’ van NBTC Holland Marketing
Voor het onderzoek ‘De kracht van regiomerken’ zijn inwoners van Nederland, België (Vlaanderen) en Duitsland (de grensregio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen) ondervraagd. NBTC onderzocht wat de kracht van o.a. het merk Friesland is en welk effect heeft dat op (potentiële) bezoekers, bewoners, bedrijven of bollebozen. Daarnaast worden verschillende regiomerken in Nederland vergeleken. In Duitsland is Friesland op Utrecht na de bekendste provincie, 74% van ondervraagden kent Friesland. In Nederland heeft Friesland 100% merkbekendheid.
Uit het onderzoek blijkt dat de naamsbekendheid van Friesland groot is. Maar Friesland wordt vooral gezien als toeristische bestemming. Als aantrekkelijke regio om te wonen of te werken scoort Friesland beduidend lager dan andere regio’s. Friesland scoort laag op zaken als innovatie, samenwerken en bereikbaarheid. De provincie wordt vooral gezien als een rustgevende en authentieke regio, met een sterke eigen cultuur.
Vooral onder de Nederlandse bevolking leven beperkte en stereotype beelden over Friesland. Inwoners worden bijvoorbeeld gezien als minder vriendelijk en gastvrij in vergelijking met de meeste andere Nederlandse provincies. Dit beeld leeft vooral onder diegenen die Friesland nog nooit hebben bezocht en dus hun mening vooral baseren op uitingen in de media. Mensen die Friesland al eens hebben bezocht hebben een beduidend positiever beeld van Friesland en komen in grote getale terug.
Er is ook verschil in de beeldvorming over Friesland tussen de Nederlandse, Duitse en Belgische ondervraagden. De meest genoemde associaties met Friesland door de Belgische ondervraagden zijn de Friese taal en de Elfstedentocht. Daarnaast wordt ook een link gelegd met water, natuur en schaatsen. Het is een provincie die een groot deel graag nog eens wil bezoeken. De Duitse ondervraagden associëren Friesland vooral met Waddeneilanden of watersport. Het landschap en de fiets en wandelmogelijkheden worden hoog gewaardeerd.
“De belangrijkste opgave de komende jaren is het verrijken en het verbreden van het imago van Friesland, zowel in binnen- als buitenland”, aldus Beleef Friesland, de provinciale marketingorganisatie. Friesland heeft niet alleen op gebied van toerisme veel te bieden, maar ook op economisch vlak gebeuren er in Friesland bijzondere dingen die nog veel beter in de etalage gezet kunnen worden. Dat Friesland voorop loopt met kennis in watertechnologie, duurzame energie of agribussiness is veelal nog onbekend.
De uitkomsten zijn voor Beleef Friesland waardevol, maar niet verrassend. Het correspondeert met eigen onderzoek. Er ligt een duidelijke marketingopgave. Op basis van de uitkomsten zet de promotieorganisatie onder andere in op een persstrategie. De organisatie verwacht dat verhalen over Friesland, geschreven vanuit het oogpunt en de beleving van een journalist het meest geloofwaardig zijn voor de consument. Ook zien zij kansen in het inzetten van ambassadeurs. Vooral omdat diegenen die Friesland kennen een beduidend positiever beeld van onze provincie hebben. Niet alleen de eigen inwoners en ondernemers, maar ook diegenen die zakendoen in of met Friesland of hier studeren kunnen een belangrijke rol vervullen in het bijstellen van het imago. Maar ook de vele topsporters die Friesland rijk is zijn hele goede ambassadeurs. Friesland sterk merk, maar vooral toeristisch imago