SCHIERMONNIKOOG – De Fremantle Highway is woensdagavond aangemeld in het havensysteem van de Eemshaven, schrijft Omrop Fryslân. Dat is gebeurd door de bergers van het schip, Multraship en Smit Salvage. Dat zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
Hoewel het havensysteem aangeeft dat het schip om 13.00 uur in de haven aankomt, betekent dat niet dat het schip ook definitief naar de Eemshaven zal worden gesleept. “Je hebt altijd te maken met heel veel voorbereidingen”, zegt de woordvoerder. “Als je dit soort dingen op het laatste moment moet doen, als de beslissing gevallen is, dan ben je te laat.” De Eemshaven is de enige haven waar het vrachtschip op dit moment is aangemeld bij het havensysteem. De woordvoerder hoopt “snel” antwoord te kunnen geven op de vraag of de Eemshaven de definitieve bestemming voor de Fremantle Highway is.
Eerder op de dag zei een woordvoerder van Groningen Seaports dat de Eemshaven is “de meest logische optie” is om het vrachtschip Fremantle Highway naartoe te slepen. Dat zegt een woordvoerder van Groningen Seaports. De komst van het schip is nog niet definitief. Verschillende partijen onderzoeken nog of het schip “veilig en verantwoord” naar de Groningse haven kan komen. In een risicoanalyse wordt onder meer gekeken naar de bedrijven die in de Eemshaven gevestigd zijn, zegt de woordvoerder. Zo wordt in de haven olie en vloeibaar gemaakt aardgas (lng) opgeslagen.
“Er zijn geen brandhaarden meer op het schip, maar mocht de brand weer oplaaien dan kan dat gevaarlijk zijn”, legt de woordvoerder uit. “Als het niet verantwoord is, kan het schip hier niet naartoe.” Omdat Rotterdam te ver weg is, net als de Bremerhaven, waar het schip vandaan kwam, “is de Eemshaven de meest logische optie.”
Eerder liet Rijkswaterstaat weten dat de keuze voor een haven onder meer afhankelijk is van de situatie aan boord van het vrachtschip en de verwachte weersomstandigheden. Ook moet de haven aan bepaalde eisen voldoen. Zo moet er voor langere tijd plaats aan de kade zijn en moet er een vrachtschip met een diepgang van 10 meter kunnen aanleggen.
Momenteel ligt het vrachtschip met 3.784 nieuwe auto’s aan boord, waarvan iets minder dan vijfhonderd elektrische auto’s, op zo’n 16 kilometer boven Schiermonnikoog en Ameland. Maandag kwam het aan op deze tijdelijke locatie. De brand brak vorige week uit aan boord. Een bemanningslid kwam om het leven.
Verder is bekendgemaakt dat de kapitein en loods die gewond raakten bij de brand, zijn ontslagen uit het ziekenhuis. Dat meldt K Line, de charteraar van het vaartuig. Beiden waren opgenomen omdat ze hete rook hadden ingeademd. Eerder mochten de overige bemanningsleden het ziekenhuis verlaten. Aan boord van het schip waren in totaal 23 mensen. 22 van hen hadden de Indiase nationaliteit. Een van hen is overleden.