Overvallen op buschauffeurs waren de afgelopen tijd schering en inslag. Alleen al in de laatste twee weken zijn buschauffeurs overvallen in Rotterdam, Almere, Amersfoort, Tilburg en Den Bosch. Om dit een halt toe te roepen hebben FNV Streekvervoer en CNV Vakmensen met vervoerder Arriva afspraken gemaakt. Er zal geen contant geld meer aan boord van de bus zijn.
De precieze datum per wanneer er geen contant geld meer aan boord zal zijn, wordt op 1 mei bekend gemaakt. Wel is nu al duidelijk dat in Den Bosch en Tilburg per 1 januari de eerste proef wordt gestart met nieuwe apparatuur. Arriva is daarmee de eerste busmaatschappij die dit besluit neemt, alles voor de veiligheid van de chauffeurs. Zonder geld op de bussen, is er geen reden meer om chauffeurs te overvallen.
Behalve de vakbonden, heeft de ondernemingsraad ook een belangrijke rol gespeeld bij Arriva. Mede door hun constructieve houding bij het vinden van een oplossing voor de overvallen, heeft Arriva het besluit genomen tot het weghalen van geld van de bussen.
Andere vervoerders
FNV streekvervoer en CNV Vakmensen zijn blij met deze stap van Arriva, maar vragen zich wel af waarom andere vervoerders deze stap niet kunnen zetten. FNV-bestuurder Paula Verhoef: ‘Dit is een grote stap in de veiligheid van de buschauffeurs. Alle complimenten aan Arriva dat ze het geld van de bus afhalen. Andere vervoerders zijn nog niet zover, maar het wordt tijd dat zij ook over de brug komen. De veiligheid van chauffeurs zou een ieders belang moeten zijn.’
Landelijk probleem
Bestuurder Evert-Jan van de Mheen van CNV Vakmensen: ‘Na deze maatregel in samenwerking met Arriva, willen we ook in gesprek met andere vervoerders, provinciebesturen en het ministerie. Uiteindelijk moet overal het geld van de bus, want dit is een landelijk probleem. Elke partij moet zijn verantwoordelijkheid nemen in deze vervoerskwestie.’
Van de Mheen is ingenomen met het Arriva-besluit en hecht ook aan de andere afspraken die vorige week al werden gemaakt met de vervoerder. ‘We hebben met elkaar afgesproken dat er dubbele bezetting komt op risicolijnen en ook elders extra toezicht. Maar dit contante geld aan boord was wel een heel dringend probleem geworden.’
Reiziger
Uiteraard wordt er ook gedacht aan de reizigers. Daarom is besloten om te kijken naar een multifunctioneel betaalapparaat waarbij het gebruiksgemak zo hoog mogelijk is. Het wordt daarmee ook mogelijk om met pin te betalen in de bus. Daar zijn al goede ervaringen mee. Arriva gaat in overleg met reizigersorganisaties en de opdrachtgevers kijken naar een zo goed mogelijke oplossing.