Binnenkort vindt de definitieve besluitvorming plaats met betrekking tot een aanpassing van de Reigersbrug in Dokkum. Er is gekozen voor een oplossing, waarbij het zijn functie als fietsverbinding verliest. De Fietsersbond zegt het een onbegrijpelijk en onjuist besluit te vinden.
De Reigersbrug geldt als een prima fietsverbinding tussen twee delen van de wijk Fûgellân in Dokkum. Volgens tellingen zijn het dagelijks toch al snel 500 fietsers die van de verbinding gebruik maken. Het opheffen van de fietsverbinding Reigersbrug draagt niet aan bij aan het netwerk wat in de stad ligt. Naar mening van de Fietsersbond zijn de fietsmogelijkheden zeker geen uitgangspunt bij een hooghout verbinding.
Daarnaast zullen ouderen de fietsverbinding mijden en mogelijk de auto nemen of zich helemaal niet meer verplaatsen. Bij de Schreiersbrug heeft de Fietsersbond tot haar ontsteltenis gezien, dat er een fietsverbinding verdwijnt, zonder duidelijk zicht op een alternatieve verbinding.
Ook de supermarkt Poiesz maakt zich grote zorgen over het teruglopen van klandizie door het verdwijnen van de fietsverbinding. Dat is terecht. Uit meerdere onderzoeken blijkt de grote economische waarde van de fietser voor de retail. Een fietser blijkt zelfs meer omzet te genereren dan een automobilist. Dit omdat een fietser over het algemeen vaker naar de supermarkt gaat.