AMELAND/HOLWERT – Vanaf 27 februari zet Rijkswaterstaat een extra baggerschip in op de vaargeul Ameland – Holwert. Dit vergroot de baggercapaciteit. Daarnaast wordt de vaarwegmarkering nu wekelijks aangepast aan de actuele situatie.
Dit zijn de twee belangrijkste maatregelen die Rijkswaterstaat op korte termijn kan realiseren. ”We nemen deze aanvullende maatregelen, omdat rederij Wagenborg zich recent genoodzaakt zag om afvaarten te schrappen bij laagwater” zo laat Rijkswaterstaat weten.
Stijgende bodem
Om de vaargeul tussen Holwert en Ameland op streefdiepte en -breedte te houden, wordt er nu al intensief gebaggerd van maandag tot en met vrijdag. Ondanks deze inspanningen is het met het huidige baggermateriaal steeds moeilijker om de streefdiepte van de geul aan te houden. Dit komt door de zogenaamde verlanding, een natuurlijk proces waarbij sediment uit het water wordt afgezet op de bodem van de Waddenzee. Hierdoor stijgt de bodem en worden de wadgeulen steeds moeilijker bevaarbaar. Ondanks dat de zeespiegelstijging, verwacht Rijkswaterstaat dat de verlanding zich de komende decennia zal voortzetten.
Veranderende ligging vaargeul
Daarnaast zorgen snelle veranderingen in de ligging van de geul en sedimentverplaatsingen ervoor dat de effecten van het baggerwerk minder voorspelbaar zijn. ”Het uitvallen van afvaarten is erg vervelend voor bewoners en bezoekers van Ameland. Daarom zijn er nu maatregelen gevonden voor de korte termijn”.
Rijkswaterstaat gaat de komende tijd de effecten van de extra baggercapaciteit en de optimalisatie van de vaarwegmarkering monitoren. Alle maatregelen worden uitgevoerd met inachtneming van de geldende milieu- en natuurwetgeving.
Bereikbaarheid Ameland lange termijn
De vaargeul Ameland – Holwert kent al langer problemen. Daarom zijn er al diverse maatregelen genomen, zoals bochtafsnijdingen, onderzoek en optimalisatieslagen. Om Ameland op de lange termijn betrouwbaar en duurzaam bereikbaar te houden, voert Rijkswaterstaat een vervolgonderzoek uit, de zogenaamde VBA2030.
Het eindresultaat van het onderzoek is een advies aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het advies gaat over een verdere aanpak van het probleem. Rijkswaterstaat streeft ernaar het onderzoek in het najaar van 2023 af te ronden.