STROOBOS – Na jarenlange politieke discussie is bij Stroobos, net voor de provinciegrens met Groningen, de aanleg van de vangrail langs het Prinses Margrietkanaal en het Van Starkenborghkanaal begonnen. Die vangrail loopt tot aan Gaarkeuken en moet voorkomen dat er nog meer mensen het water in rijden.
Aanleiding voor de aanleg is een aantal ernstige ongelukken de afgelopen jaren, soms dodelijk. De vangrail wordt vijf kilometer lang en komt te liggen tussen Strobos, in de gemeente Achtkarspelen, en de sluis bij Gaarkeuken, in de Groninger gemeente Westerkwartier.
“Het is een heugelijke dag”, zegt wethouder Geertje Dijkstra-Jacobi fan Westerkwartier bij RTV Noord. “Het heeft lang geduurd om alle partijen op een lijn te krijgen, maar nu is het zover.”
Jarenlang politiek gesteggel
De vangrail is er gekomen dankzij de inzet van VZ Westerkwartier. Die politieke partij wilde al in de voormalige gemeente Grootegast een meerderheid krijgen voor de vangrail, maar dat lukte toen niet. In de fusiegemeente Westerkwartier kreeg de partij het wel voor elkaar.
Vooral de smalle berm langs het kanaal, soms nog geen twee meter breed, baarde zorgen. Uitwijken was er nauwelijks mogelijk. In Achtkarspelen pleitte de FNP in 2018 al voor de aanleg van een vangrail. Directe aanleiding was dat een vrouw van 59 uit Buitenpost om het leven kwam aan die weg. Een motie van de FNP haalde het in 2018 niet.
Na jarenlang politiek geharrewar is de vangrail er nu toch gekomen. “We hebben hier te maken met Rijkswaterstaat, de waterschappen Noorderzijlvest en Fryslân, twee provincies en twee gemeenten”, zegt wethouder Dijkstra-Jacobi van Westerkwartier.
“Eindelijk aan de slag”
“Gelukkig zagen ze allemaal de noodzaak in van deze veiligheidsmaatregel en toen het geld beschikbaar was gesteld konden we plannen maken en vandaag zijn we dan eindelijk aan de slag.”
Op het stuk tussen Blauwverlaat en Gerkesklooster ligt geen vangrail langs de weg. Volgens de gemeente Achtkarspelen is de situatie daar minder gevaarlijk. Het gaat daar om een ventweg, waar weinig verkeer langskomt. In Gerkesklooster zelf is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur, wat het gevaar ook beperkt.
RTV Noord ging langs bij het plaatsen van de vangrail