DOKKUM – De eerste werkdag van Qbuzz als nieuwe busvervoerder in Fryslân is maandag niet zonder problemen verlopen. Veel reizigers klaagden over bussen die te laat kwamen, helemaal niet verschenen of onverwachte routes reden. Op sociale media regende het klachten over vertragingen en slechte aansluitingen. Jessica Haveman Jansen meldde dat haar dochter niet meer thuis kon komen doordat er twee bussen niet waren komen opdagen. “Een groep studenten stond daar meer dan twee uur te wachten. Ronduit schandalig!” Ook Marleen van Stralen sprak haar frustratie uit: “Alle bussen vervielen plotseling en we kregen geen goede informatie. Zelfs de website werkte niet goed. Echt ongeschikt!”
Andere reizigers merkten op dat de nieuwe dienstregeling zorgt voor veel langere reistijden en onhandige overstappen. Avelien Stap schreef dat de reistijd vanuit Feanwâlden naar Leeuwarden is verdubbeld door het wegvallen van directe verbindingen naar scholen. Sieuwke Postma-Nutma voegde toe dat het veel beter was geweest om de oude dienstregeling van Arriva aan te houden.
Toch waren er ook enkele positieve geluiden. Bareld Mulder vond de nieuwe bussen opvallend mooi, en Martha Haakma bleef nuchter na een rit met tegenslagen: “Soms heb je simpelweg niet alles in de hand. De chauffeur bleef positief, ondanks zijn pech.” Daarnaast kregen sommige reizigers gratis ritten doordat het betaalsysteem niet werkte. De onrust en chaos waren voor velen een teleurstellende start. Sommige reizigers, zoals Sietse Postma en Lieuwkje Kooistra, gaven aan dat chauffeurs moeite hadden met routes en zelfs haltes voorbijreden. Reizigers hopen dat Qbuzz snel de kinderziektes oplost en het busvervoer in Fryslân weer soepel zal verlopen.
Operationeel directeur Anita Schrage van Qbuzz ging maandag bij de start al in op de kinderziektes die er zijn. “Dat is tijdelijk, we hebben nieuwe chauffeurs in opleiding, en de ontbrekende bussen komen binnenkort.”