Van 19 t/m 23 augustus vindt SAIL Amsterdam 2015 plaats. De Dokkumer Vlaggen Centrale verzorgt voor de derde achtereenvolgende keer de aankleding van het evenementengebied met sfeervolle doekproducten. Ook levert Dokkumer Vlaggen Centrale de deelnemersvlaggen voor schepen. Uniek dit jaar is de toepassing van een chip in deze vlaggen, waarmee schepen die accreditatie aan dienen te vragen geregistreerd en herkend kunnen worden. Een innovatief systeem waar Dokkumer Vlaggen Centrale als innovatieve partner haar steentje aan bijdraagt.
SAIL Amsterdam is het grootste, gratis toegankelijke publieksevenement van Nederland. In 2010 trok het evenement ruim 1,7 miljoen bezoekers. Dit jaar pakt de organisatie nog groter uit en is het evenementengebied uitgebreid. ”Als dé specialist op het gebied van vlag en doek zijn we er trots op dat de organisatie, net als in 2005 en 2010, kiest voor onze kwaliteit,” aldus algemeen directeur van Dokkumer Vlaggen Centrale Robert-Jan Hageman. “Daar komt nog bij dat wij ons als Fries bedrijf sterk verbonden voelen met de rijke historie die Nederland kent op het gebied van de scheepvaart. Als Fellow (partner) van SAIL Amsterdam 2015 verzorgen wij de aankleding van het evenementengebied en de deelnemersvlaggen. Op en rond het water komen onze producten goed tot hun recht.”
Unieke chip vergroot veiligheid op het water
De organisatie van SAIL verwacht een nog grotere drukte op het water dan tijdens de vorige editie in 2010. Om de veiligheid van alle opvarenden op het water in de Oranjehaven (IJhaven) te waarborgen, maakt de organisatie voor het eerst gebruik van een geavanceerd controlesysteem waarbij een chip in de vlag wordt verwerkt. Deze RFID-chip helpt SAIL, het Havenbedrijf Amsterdam en de Waterpolitie de schepen te identificeren, te registreren en na te gaan of de boot rechtmatig de Oranjehaven betreedt of mee mag varen middenin de SAIL-IN parade. Dokkumer Vlaggen Centrale activeert de chips, drukt de vlaggen en verwerkt de chips in de vlaggen. In Dokkum draaien de persen deze week op volle toeren om de duizenden vlaggen op tijd te kunnen leveren.