In een volle IJsherberg in Dokkum werden woensdagavond de plannen voor de binnenstad van Dokkum gepresenteerd. Volgens marketingdeskundige Jan Coehoorn ligt het geheim van Dokkum besloten binnen de bolwerken, de historische beleving die hier bestaat is bijna voelbaar voor de bezoeker. De koers van het binnenstadsplan is dan ook de belevingsaspecten van die historische binnenstad door te voeren in de presentatie, de promotie en de ontwikkeling van Dokkum. “We gaan voortdurend werken aan het waarmaken van de belofte van Dokkum als historische binnenstad”, aldus binnenstadsmanager Olaf Busch.
Als symbool voor de historische binnenstad wordt gekozen voor de Bolwerken, het goeddeels intacte verdedigingssysteem bepaalde niet alleen in het verleden de begrenzing van de stad, maar maakt nu voor de bezoeker ook voelbaar dat hij een bijzonder gebied betreedt. Bijzonder door de onaangetaste historische bebouwing, maar ook door het mooie aanbod van winkels en horeca. De structuur en het vastgoed van Dokkum moeten de sfeer bieden die de bezoeker verwacht van een historische binnenstad: een compact en toch een compleet aanbod. Daarom wordt primair ingezet op het versterken van een compacter kernwinkelgebied (d-structuur). Dit gebied leidt de bezoeker langs de mooiste plekken, met als hoogtepunt het zicht op het water vanaf de Zijl en de Diepswal. Om positieve verwachtingen van de bezoekers waar te maken, zet de werkgroep binnenstadsmanagement in op het optimaliseren van de beleving en sfeer in de straat. Er wordt een plan gemaakt voor verduidelijking van de bewegwijzering naar en van de belangrijkste parkeerplaatsen. Een zo klantvriendelijk mogelijk parkeerbeleid is tevens onderdeel van het plan en uiteraard schone en goed onderhouden straten met hier en daar groen en bloemen. Tot slot moeten uitstallingen, reclames en terrassen zo goed mogelijk passen bij de historische binnenstad.
Bijzondere winkels zijn cruciaal voor de toekomst van de stad. De werkgroep binnenstadsmanagement gaat dit stimuleren door ondernemers van Dokkum met elkaar in contact te brengen en zo van elkaar te leren en onderling te inspireren. Voor leegstaande panden wordt met het project ‘Alle ruimte’ zo snel mogelijk een (soms tijdelijke) invulling gezocht. Ook met de openingstijden wil de werkgroep aan de slag. De binnenstad moet geopend zijn wanneer de bezoekers dat verwachten. En als dat eens op een zondag is, moet dat kunnen, vindt de werkgroep binnenstadsmanagement. Zonder intensieve promotie en goede informatie blijft Dokkum een te goed bewaard geheim. Voor de promotie van Dokkum wordt een actieplan opgesteld. Met een aantal zaken gaat de werkgroep zo snel mogelijk aan de slag. Zoals het zo breed mogelijk doorvoeren van de eigen stadshuisstijl en het up to date maken van de site dokkum.nl. De werkgroep zet met alle acties in op onderlinge versterking en het steviger neerzetten van Dokkum als historische binnenstad.