Bart Sterrenburg is een man met een missie. Als docent levensbeschouwing bij het Dockinga College VMBO-GT vindt hij al jaren dat het accent teveel ligt op cognitieve zaken. ‘Maar het leven van een leerling is veel meer dan een rijtje rapportcijfers’.
‘Ik vind dat een school vooral een oefenplaats moet zijn. Een vertrouwde plek voor leerlingen op weg naar hun plek in de maatschappij. Dan praat je over de kwaliteit van iemand z’n bestaan. Dat is heel wat anders dan praten over voldoendes of onvoldoendes’. Veel van zijn Mavo-leerlingen hadden moeite om hun beleving van normen en waarden onder woorden te brengen.
‘Bij technische vakken als wiskunde en natuurkunde is dat natuurlijk moeilijker dan bij maatschappijvakken’. Toch ging Sterrenburg (52) de uitdaging aan. Na een jaar experimenteren ontwikkelde hij zijn waardenpalet. Een schijf bestaande uit drie draaibare cirkels waarmee leerlingen bij liefst twintig vakken op zoek kunnen gaan naar de waarden die bij dat vak horen.
De Dokkumer hoopt dat zijn uitvinding leerlingen helpt om onder woorden te brengen waar ze persoonlijk voor staan. ‘Je moet kleur hebben, iets willen uitdragen en dat duidelijk kunnen maken aan anderen. Bij dat laatste helpt het palet’. Het nieuwe onderwijsinstrument is uitgetest en blijkt boven verwachting te werken. Leerlingen maken hun eigen waarden tastbaar en zichtbaar voor klasgenoten.
Het palet was in diverse klassen al aanleiding voor interessante discussies. Binnenkort gaan de vakken economie, aardrijkskunde, maatschappijleer en geschiedenis er ook mee aan de slag. Dankzij het nieuwe hulpmiddel kunnen gevoelens en gedachten concreet worden gemaakt. Sterrenburg: ‘Werken met het palet stimuleert bewustzijn, persoonlijke vorming en reflectie op waarden’.