Een recordaantal van 124 Nederlandse vo-scholen debatteert dit jaar op de 18e editie van het Nederlands Kampioenschap Debatteren voor Scholieren. Scholen uit heel Nederland reisden naar Hilversum voor de derde voorronde afgelopen vrijdag 4 december, waaronder het Dockinga College uit Dokkum. De Dokkumse scholierdebaters hebben de 42e plek behaalt.
De leerlingen gingen in debat met elkaar over actuele maatschappelijke thema’s, zoals de vluchtelingen problematiek. Het kampioenschap wordt georganiseerd door het Nederlands Debat Instituut, met steun van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Universiteit Utrecht en de gemeente Hilversum.
Stellingen
De scholieren konden de debatstellingen vooraf voorbereiden, maar hoorden pas vlak voor het debat of zij voor- of tegenstander moesten zijn. Ook volgde er ter plekke een improvisatiestelling. Voorzitter Roderik van Grieken stelt: “Daardoor is er ruimte voor actuele discussies zoals Zwarte Piet, IS en de EU-naheffing. Kortom: deze jongeren gaan moeilijke thema’s niet uit de weg.’’
De leerlingen debatteerden dit jaar over de volgende stellingen:
Succesformule
Het is het 18e jaar op rij dat het Nederlands Debat Instituut het kampioenschap organiseert voor havo/vwo-scholieren uit de bovenbouw en is één van de grootste scholierencompetities. Ter voorbereiding op het debattoernooi ontvangen nagenoeg alle scholen een debattraining in de klas. Het NK Debatteren voor Scholieren bestaat uit drie voorrondes en een finale. De 10 beste scholen per voorronde gaan door naar de finale op de Universiteit Utrecht op zaterdag 23 januari 2016.
Debatvorm
Het NK Debatteren voor Scholieren volgt de parlementaire debatvorm het World Schools Format. Ieder debatteam bestaat uit vier debaters. Om en om houden de voor- en tegenstanders een speech van vier minuten waarin zij hun standpunt verdedigen. Wanneer alle debaters hun speech gehouden hebben, bepaalt de jury op basis van argumentatie en presentatie de winnaar van het debat.