De maatregelen om het coronavirus te bestrijden worden strenger en strenger. Zo mogen supermarkten niet meer dan één klant per tien vierkante meter over de vloer hebben. Om deze regel te visualiseren, kan men denken aan een gemiddelde Albert Heijn supermarkt (waarvan het oppervlak 1400 vierkante meter bedraagt), waar voorlopig dus maar 140 consumenten tegelijkertijd binnen mogen zijn. Hoewel Fryslân ten tijde van de invoer van deze maatregel nog niet zeer zwaar getroffen is door covid-19, kunnen Friezen ook rekenen op rijen voor de supermarkten.
Winkelwagentjes en -mandjes verplicht
Betekent dit dat alle consumenten hun rekenmachine mee moeten nemen en aan de hand van de cijfers moet gaan bepalen of ze al dan niet naar binnen mogen? Gelukkig is het deurbeleid iets makkelijker te handhaven. Zo zal een Albert Heijn van 1400 vierkante meter slechts 140 winkelkarretjes ter beschikking mogen stellen. Vervolgens is iedere consument verplicht om een winkelkar mee naar binnen te nemen, zelfs wanneer ze maar één product nodig hebben. Op het moment dat de karretjes op zijn, moet de volgende consument wachten, totdat er weer een klant naar buiten komt en het winkelkarretje afgeeft. Dat voorkomt gedram met winkelwagens, waardoor de verplichte anderhalve meter niet gehandhaafd wordt. Ook in de winkel moet men zich aanpassen en elkaar vooral de ruimte geven. Dat voorkomt ook dat de exploitant van de supermarkt zijn inboedelverzekering moet aanspreken, omdat er een display sneuvelt.
Ouderenuurtjes, plexiglas en hesjes
De angst dat supermarkten een broeinest voor corona zouden worden, is bij zowel werknemer, als –gever en klant aanwezig. Eerder al namen sommige winkels hun verantwoordelijkheid door een speciaal ouderenuurtje te creëren, zodat 70-plussers rustig hun boodschappen kunnen doen zonder omver gelopen te worden. Ook zorgmedewerkers zijn tijdens dat uurtje vaak welkom, zodat zij niet altijd naast de voorraad grijpen ten gevolge van andermans hamstergedrag. Om medewerkers te beschermen, werden veel kassamedewerkers achter plexiglas geplaatst en in sommige supermarkten lopen de vakkenvullers rond in een hesje met de tekst: bewaar afstand. Toch bleek dat veel mensen geen gehoor gaven aan de anderhalve-meter-regel. Dit baarde velen zorgen, want besmette medewerkers zouden ervoor kunnen zorgen dat het aantal besmettingen in een rap tempo oploopt. Daarom geldt er vanaf maandag 23 maart een deurbeleid dat gehandhaafd wordt met winkelwagentjes. Kleinere winkels die geen wagentjes hebben voeren het beleid door met behulp van winkelmandjes. Wanneer consumenten zich niet aan de regels houden kunnen zij een boete krijgen.
Hamsteren nog steeds een no-go
Hoe dit beleid uit gaat pakken, is niet te zeggen. Consumenten werd eerder al op het hart gedrukt dat zij moeten stoppen met hamsteren, maar wanneer zij eerst in de rij moeten staan alvorens zij de winkel in mogen, kan dit de neiging om meer in het winkelwagentje te stoppen dan nodig juist weer vergroten.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.