LEEUWARDEN – Wie klachten heeft over de grote militaire oefenoperatie Falcon Autmn krijgt bij de klachtentelefoon van Defensie geen medewerker meer aan de lijn. Volgens RTV Drenthe zou dat te maken hebben met ‘onverstaanbare Friezen’.
Defensie heeft gekozen om het telefoonnummer voor klachten direct door te schakelen naar voicemail. Een deel van de klachten kwam namelijk uit Fryslân en dat leverde een taalbarrière op met de telefonisten van Defensie. “Onze medewerkers konden tijdens deze gesprekken te weinig informatie krijgen”, zegt een woordvoerder van Defensie. Mensen kunnen nu alleen nog klachten achterlaten via de voicemail of het klachtenformulier op de website van Defensie.
Of de telefonisten weten dat de meeste Friezen ook Nederlands kunnen spreken, is niet bekend. De Operatie Falcon Autumn duurt van 31 oktober tot 18 november en vindt plaats in heel Nederland. Bij deze operatie oefent de Nederlandse krijgsmacht het beschermen van het NAVO-grondgebied. Aan Falcon Autumn doen meer dan duizend militairen van de land- en luchtmacht en 35 helikopters mee.