LEEUWARDEN – Nu Facebook zich aangesloten heeft bij de Reclame Code Commissie zal dit gevolgen gaan hebben voor de reclames rond het casino op Facebook en andere sociale media. Menig Nederlander wordt hier blij van, maar er zijn tal van vergelijkingswebsites en bedrijven die hier flink door benadeeld worden. Zij gaan inkomsten mislopen door het verbod op reclame, waarbij er alleen nog gerichte advertenties gebruikt mogen worden die uitsluitend gestuurd mogen worden naar mensen die hier nadrukkelijk toestemming voor gegeven hebben. Kan er nog gokreclame gemaakt worden op Facebook of is de ultieme gids meer het advies om ermee te stoppen?
Wanneer een ondernemer uit Friesland reclame wil maken op Facebook, is dat doorgaans geen enkel probleem, zolang het maar niet gaat om gokactiviteiten. Gaat het wél om reclame waarin het online gokken aanbevolen of zelfs genoemd wordt, dan zijn er direct twee grote uitdagingen die overwonnen moeten worden.
Allereerst zijn er verschillende wetgevingen per land. Heb je een internationale vergelijkingswebsite waarbij je je simpelweg richt op mensen die Engels kunnen, dan zit je al snel in een spagaat met tal van verschillende campagnes. Zo zijn de reclamerichtlijnen voor gokreclame in Nederland, Zweden, België en het Verenigd Koninkrijk niet gelijk. Je zal dus een gerichte campagne per land moeten maken waarbij je rekening houdt met de wetten en regels van het land.
De tweede uitdaging is de dynamiek van de markt zelf. Er komen elke dag nieuwe bonussen en nieuwe spellen bij, en de nieuwsberichten overspoelen de websites. Dat betekent dat een campagne maximaal een aantal dagen mag duren, voordat deze vervangen moet worden door een nieuwe campagne. Niet alleen is dat veel werk en gaat er veel tijd in zitten, het is ook nog eens prijzig omdat er constant nieuwe content gemaakt moet worden.
We stevenen af op een beleid waarbij het onmogelijk wordt voor de casino’s om reclame te maken. In de richtlijnen staat namelijk dat de reclame alleen zichtbaar mag zijn voor meerderjarige mensen die niet tot een risicogroep behoren, terwijl er ook al duidelijke regels zijn over de verspreiding van reclameboodschappen die alleen bedoeld mogen zijn voor mensen die hier duidelijk toestemming voor gegeven hebben. Sterker nog, zelfs sponsoring is niet meer mogelijk, waarmee een verhulde manier van Facebook-reclame ook in het water valt.
Dit geldt niet alleen voor bookmakers en casino’s, maar ook de informatieve websites zoals voetbalgokken.nl. Het gaat om alle reclame-uitingen die betrekking hebben op het online gokken of plaatsen van sportweddenschappen.Daarmee lijkt het er inderdaad op dat de ultieme gids voor gokreclame voor online casino’s en Nederlandse bookmakers inderdaad eindigt met een negatief advies.
Buiten Nederland is het heel anders. Sterker nog, in de meeste landen mag gewoon reclame gemaakt worden, al moeten de gokaanbieders tegenwoordig wel schriftelijk toestemming vragen aan Facebook om gokreclame te tonen. Houd je rekening met de wetten en regels per land en overtreed je de regels van Facebook niet, dan kun je de volgende strategieën uitproberen:
Een laatste tip is niet zomaar je marketing (zeker op Facebook) uit handen te geven aan een bureau of bedrijf. Zij kosten je vaak veel meer dan ze je op zullen brengen, al geldt dit voor de meeste advertentiebedrijven wanneer je ze niet zorgvuldig screent.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.