Achttien medewerkers van het klantcontactcentrum (KCC) van zorgverzekeraar De Friesland bellen alleenstaande oudere klanten om een praatje te maken of te vragen of ze hulp nodig hebben nu ze thuis moeten blijven vanwege het coronavirus. De telefoontjes worden erg op prijs gesteld.
Het initiatief om dit te doen komt uit het KCC zelf. ”Veel mensen dreigen in een sociaal isolement te komen. Door even te bellen kunnen ze, als ze dat willen, even een praatje maken”, vertelt klantadviseur Frederike Draaisma van De Friesland. Het gaat om een groep van zo’n zesduizend Friese alleenstaande 80-plussers. ”Eerst belden we ook met iets jongere ouderen, maar zij gaven aan geen hulp nodig te hebben omdat ze zelf vitaal genoeg waren”, vertelt Draaisma.
Zorgen over familie
”We vragen eerst hoe het gaat. De klanten vertellen dan vaak over hoe de uitbraak hun leven heeft beïnvloed. Dat hun zoon alleen voor het raam een praatje kan komen maken of dat ze zich zorgen maken over een kleinzoon die nog in het buitenland is.” Het belteam van De Friesland vraagt ook of er behoefte is aan ondersteuning. ”Bijvoorbeeld bij het boodschappen doen of bij het uitlaten van de hond.”
De Friesland verbindt
De mensen die hulp nodig hebben, worden door de medewerkers van De Friesland in contact gebracht met Stichting Sociaal Goud (www.sociaalgoud.nl) of het platform www.leeuwardenhelpt.nl. ”Wij zijn de verbinder.” De Friesland heeft de medewerkers van het klantcontactcentrum juist nu extra ruimte en tijd gegeven om de belactie te houden.
Community Doe je mee?
De anbi-stichting van De Friesland, Stichting De Friesland, ondersteunt financieel de Stichting Sociaal Goud. Ook de community www.doejemee.nl van De Friesland ondersteunt de Friese mienskip met adviezen over vitaliteit in deze moeilijke tijd.