LEEUWARDEN – Ondanks dat auto’s de afgelopen jaren al een stuk zuiniger zijn geworden is de totale CO2 uitstoot van auto’s alleen maar gegroeid. Hieraan moet een einde komen volgens de Europese Commissie. Ondanks alle verbeteringen is het verkeer in totaal nog steeds goed voor een kwart van de totale uitstoot. De aanschafprijs van elektrische auto’s kan een grote barrière vormen voor veel consumenten om over te stappen op elektrisch rijden. Miljoenen Europeanen hebben nog nooit meer dan enkele duizenden euro’s uitgegeven aan de aanschaf van hun auto. Zij hebben überhaupt het geld niet om een nieuwe of jong gebruikte elektrische auto te kunnen kopen.
De EU wil de aanschaf van een elektrische auto’s aantrekkelijker maken door de benzineprijs waarschijnlijk te verhogen. De commissie wil de olie-industrie mee laten betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer. Dit zal via de benzine worden doorberekent aan de consument. Het opschalen van de laadinfrastructuur is ook een kritieke succesfactor om de ambities van de Europese Commissie te kunnen halen. De capaciteit van het elektriciteitsnet wordt in veel landen nu al volledig benut. Er moet eerst meer capaciteit komen voordat er weer ruimte is voor groei. Dit geldt niet alleen voor de hoofspanningsnetwerken, maar ook voor de fijnmazige netwerken in de steden.
De laadinfrastructuur is nog wel een uitdaging. In Nederland kan stroombedrijf Tennet nu al geen nieuwe bedrijven meer toelaten op hun net, omdat er te veel stroom wordt gebruikt. Het zijn de groeipijnen die passen bij een ingrijpende energietransitie. Hiervoor zijn flinke investeringen nodig. Het aantal parkeerplaatsen met een laadpaal in de binnensteden is nu nog heel beperkt. Het wordt een enorme klus om een laadinfrastructuur te bouwen met voldoende capaciteit. Ondanks de goede wil van velen zal het moeilijk zijn om de mensen te vinden die dit kunnen doen. Net als in andere sectoren is er een groot tekort aan mensen.
Met de snelle innovatie op het gebied van elektrische auto’s is de restwaarde een onzekere factor die consumenten ervan kan weerhouden om een elektrische auto te kopen. De nieuwste modellen zijn qua actieradius niet meer te vergelijken met de eerste elektrische modellen. Een voordeel van private lease elektrische auto is dat de leasemaatschappij het risico draagt voor een tegenvallende restwaarde. Als consument lever je de auto gewoon weer in aan het einde van de leaseperiode.
Bij een elektrische auto zijn er speciale aandachtspunten waar je op moet letten in een private lease vergelijker, die niet van belang zijn bij een benzineauto. Bijvoorbeeld de actieradius. Hiermee wordt aangeven hoe ver je met de auto kunt rijden voordat hij weer opgeladen moet worden. De actieradius is afhankelijk van de grote van de accucapaciteit. Bij veel elektrische auto’s kun je kiezen tussen een kleiner en een groter accupakket. Deze keuze heeft aanzienlijke invloed op het maandelijkse leasebedrag.
Verschillen in de private lease tarieven die op het eerste gezicht niet zo opvallen zitten bijvoorbeeld in de kleurkeuze. Waar bij de ene leverancier de leaseprijs onafhankelijk is van de gekozen kleur, brengt de andere leasemaatschappij soms wel een meerprijs in rekening van 20 euro per maand voor een aansprekende metallic lak. Bij een leaseperiode van 60 maanden betaal je hierdoor opeens 1200 Euro over de gehele leaseperiode.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.