DOKKUM – De Bibliotheek heeft de afgelopen weken een toestroom aan bezoekers in haar vestigingen gezien. De bezoekers komen vooral met een reden naar de bibliotheek, namelijk de CoronaCheck-app.
In deze digitale tijden zien we een groep mensen naar voren komen die moeite hebben met mobieltjes, tablets en computers. Zij hebben behoefte aan hulp bij vraagstukken van de overheid, waaronder bij de CoronaCheck-app.
CoronaCheck-app
Dat de behoefte er is, is de afgelopen weken wel gebleken. ‘Het aantal vragen aan de balie is veel groter dan voor de zomer. Deze gaan met name over de CoronaCheck-app. De medewerkers helpen de mensen op weg om zo goed mogelijk een oplossing te kunnen verzorgen. Soms is dit direct aan de balie op te lossen, maar soms is het een groter vraagstuk, dan verwijzen we door naar onze lokale welzijnsorganisaties of de helpdesk van de overheid,’ zegt Georgine Oele, leidinggevende vestigingen.
Ondersteunen en op weg helpen
Ondersteunen en op weg helpen dat is wat een bibliotheekmedewerker kan doen. Als een klant bij de balie komt kan een medewerker deze persoon goed op weg helpen. Zo kunnen ze kijken of de CoronaCheck-app gedownload kan worden op de mobiel, kunnen ze helpen bij het uitprinten van een papieren QR-code of een papieren coronabewijs uitprinten aan de klant meegeven. Wat een medewerker niet kan doen is voorbij de DigiD gaan. De Bibliotheek heeft te maken met een privacywet en bevindt zich in een openbare ruimte. Daarom kunnen ze echter geen gegevens aannemen om een coronabewijs te maken voor de klant. Gelukkig kan er nog steeds heel veel in de Bibliotheek en verlaten de meeste klanten de Bibliotheek met een goed gevoel.