Dalton Dokkum, school van OSG Piter Jelles, maakt de afgelopen jaren een bijzondere groei door. Voor het vierde jaar op rij is de school gegroeid in leerlingenaantal. Ten opzichte van schooljaar 2016/2017 zijn er 50% meer leerlingen die onderwijs volgen bij Dalton Dokkum. Bij de school zijn in de zomervakantie extra lokalen geplaatst, omdat er te weinig ruimte was voor alle 325 leerlingen in het schoolgebouw aan de Parklaan in Dokkum. De groei is bijzonder, omdat Dalton Dokkum een school is in een regio waar de krimp al volop is ingezet.
Sipke Saakstra, directeur van Dalton Dokkum, is blij met de groei: “Het is heel bijzonder om in een krimpregio zo’n groei door te maken.” De verklaring voor de groei is volgens Sipke Saakstra te vinden in onder andere de sterke betrokkenheid van de docenten bij de leerlingen: “De betrokkenheid is vormgegeven in het onderwijs, bijvoorbeeld in ons persoonlijk mentoraat waardoor leerlingen gezien en gekend worden en het moderne, gepersonaliseerde en gedigitaliseerde onderwijs dat we bieden aan de leerlingen.” Het prettige schoolklimaat en het nadrukkelijk betrekken van ouders/verzorgers bij het leerproces van hun kind zijn volgens Sipke Saakstra andere belangrijke elementen waardoor leerlingen de keuze maken voor het volgen van voortgezet onderwijs op Dalton Dokkum. Daarnaast biedt Dalton Dokkum sinds vorig jaar ook de havo bovenbouw aan, wat ook een rol speelt in de groei van de school.
Dalton Dokkum
Dalton Dokkum is een officieel erkende Daltonschool voor leerlingen met een advies voor vmbo-kader+, vmbo-t of havo. Dalton Dokkum werkt volgens de KED-methode. Deze methode is afkomstig uit Zweden en gaat uit van de eigen unieke ambities en talenten van ieder kind. Leerlingen op Dalton Dokkum werken met behulp van een coach aan persoonlijke leerdoelen. Het uitgangspunt hierbij is dat zij het maximale uit zichzelf halen. Door opdrachten, schriftelijke toetsen en eindpresentaties, laten leerlingen zien dat ze de leerstof beheersen.