Dalton Dokkum, school van OSG Piter Jelles, maakt de afgelopen jaren een bijzondere groei door. Het leerlingenaantal op de school voor vmbo-k+, -t en havo groeide in twee jaar tijd met 23%. Bij de school zijn in de zomervakantie noodlokalen geplaatst, omdat er te weinig ruimte was voor alle 246 leerlingen in het schoolgebouw aan de Parklaan in Dokkum. De groei is bijzonder, omdat Dalton Dokkum een school is in een regio waar de krimp al volop is ingezet.
Sipke Saakstra, directeur van Dalton Dokkum, is blij met de groei: “Het is heel bijzonder om in een krimpregio zo’n groei door te maken. In 2015 hadden we nog 200 vmbo-k+, -t en havo-leerlingen. Inmiddels zijn het er 246.” Als verklaring voor de groei noemt Sipke Saakstra onder andere het eigentijdse onderwijs dat er gegeven wordt op de school: “We bieden als Dalton-school toekomstgericht onderwijs aan, waarbij de focus ligt op de ‘21st century skills’ (vaardigheden van de 21ste eeuw) en gepersonaliseerd leren.”
Onderwijs volgens Zweeds model
Op Dalton Dokkum wordt onderwijs aangeboden op basis van het Kunskapsskolan-concept (KED-methode) dat uit Zweden afkomstig is. Daarbij leren leerlingen met een iPad en worden ze begeleid naar zelfstandigheid. “Door dit Zweedse model te hanteren, zijn we in staat om beter in te spelen op de verschillen tussen leerlingen en op hun talenten en ambities. Leerlingen leren, naast dat ze de noodzakelijke kennis opdoen, vooral vaardigheden te ontwikkelen. Hierdoor worden ze zo goed mogelijk voorbereid op het vervolgonderwijs en de maatschappij van de toekomst.” Het prettige schoolklimaat en het nadrukkelijk betrekken van ouders/verzorgers bij het leerproces van hun kind zijn volgens Sipke Saakstra andere belangrijke elementen waardoor leerlingen de keuze maken voor het volgen van voortgezet onderwijs op Dalton Dokkum.
Dalton Dokkum
Dalton Dokkum is een officieel erkende Daltonschool voor leerlingen met een advies voor vmbo-kader+, vmbo-t of havo. Dalton Dokkum werkt volgens de KED-methode. Deze methode is afkomstig uit Zweden en gaat uit van de eigen unieke ambities en talenten van ieder kind. Leerlingen op Dalton Dokkum werken met behulp van een coach aan persoonlijke leerdoelen. Het uitgangspunt hierbij is dat zij het maximale uit zichzelf halen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld eerder examen doen in een vak. Er wordt gepland op basis van eigen sterke en zwakke punten. Met de coach bespreken leerlingen aan de hand van hun logboek hoe het gaat en maken ze afspraken over hun leerdoelen. Er worden geen cijfers meer gegeven. Door opdrachten en schriftelijke toetsen te maken en eindpresentaties te houden, moeten leerlingen laten zien dat ze de leerstof beheersen.