Dalton Dokkum, school van OSG Piter Jelles, is unaniem positief beoordeeld op hun Daltonstatus door de visitatiecommissie. De negen commissieleden bezochten lessen en spraken met leerlingen, docenten en ouders. De visiteurs zijn bijzonder enthousiast over wat zij hebben gezien, gehoord en meegemaakt.
De voorzitter van de visitatiecommissie gaf een groot compliment aan de medewerkers van Dalton Dokkum. “Jullie hebben het lef gehad om een brug te slaan tussen het onderwijs van nu en het onderwijs van de toekomst,” schrijft hij in zijn terugkoppeling.
Dalton Dokkum oogst veel lof voor de openheid van de school en de socialisering tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en medewerkers. Leerlingen en hun ouders onderschrijven deze constatering. Ook zij voelen veel vertrouwen in de manier waarop iedereen met elkaar omgaat, in de persoonlijke begeleiding tijdens lessen en bij de individuele planningsgesprekken tijdens het mentoruur. Daarom mag Dalton Dokkum zich ook de komende vier jaar een officieel erkende Daltonschool noemen.
Gepersonaliseerd leren
Dalton Dokkum is een officieel erkende Daltonschool voor leerlingen met een advies voor vmbo-kader+, vmbo-t of havo. Dalton Dokkum werkt volgend de KED-methode. Deze methode is afkomstig uit Zweden en gaat uit van de eigen unieke ambities en talenten van ieder kind. Leerlingen werken met behulp van hun coach aan persoonlijke leerdoelen. Uitgangspunt is dat zij daarbij het maximale uit zichzelf halen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld eerder examen doen per vak. Er wordt gepland op basis van hun eigen sterke en zwakke punten. Met hun coach bespreken zij aan de hand van hun logboek hoe het gaat en maken ze afspraken over hun leerdoelen. Leerlingen krijgen geen cijfers meer. Door opdrachten en schriftelijke toetsen te maken en eindpresentaties te houden, moeten ze laten zien dat ze de leerstof beheersen.