AMELAND – Omdat de boten van Ameland op andere tijden varen, ging ook de busdienstregeling op de schop. Niet Arriva zelf, maar student Maurice Hooikammer stortte zich op deze puzzel der planning. Met succes: de chauffeurs volgen sinds dinsdag zijn rooster. Zo schrijft Omrop Fryslân.
Vol geestdrift boog Maurice Hooikammer (24) zich ’s avonds over z’n bureau om het grote vraagstuk op te lossen: hoe moet de busdienstregeling op Ameland eruitzien om handig aan te kunnen sluiten op de aangepaste boottijden? Enkele uren later had Maurice het antwoord op papier. Hij stuurde het op, ging om tafel met Arriva en hoorde het akkoord was. “Ik ben erg blij dat ik Ameland op deze manier kan helpen.”
Vanwege de staat van de vaargeul is de dienstregeling van Rederij Wagenborg versoberd op Ameland. Eerder ging de veerdienst ieder uur. Nu zit daar anderhalf uur tussen. Dat betekende automatisch dat de bustijden minder goed aansloten. De bus gaat nu ieder vijf kwartier.”Wagenborg kondigde de wijziging een week van tevoren aan”, zegt Maurice. “Midden in de zomer, waarin ook nog veel chauffeurs op vakantie zijn. Dat zorgde dus voor tijdsdruk.”
Maurice groeide op in Wezep en werkt en woont ’s zomers op Ameland. Eerder behaalde hij zijn bachelor Technische bestuurskunde en in september begint hij aan de master Mobiliteitswetenschappen in Hasselt. “Zo’n rooster in elkaar zetten leek me daarom een mooie opwarmer.” Bovendien hoorde hij tijdens zijn werk in de slijterij van Hotel Nobel mensen wel eens klagen over de huidige situatie. “Dus besloot ik ermee aan de slag te gaan. Ik zie het als een leuke sport om te doen.”
Nadat hij een blanco vel papier had uitgescheurd, kon het puzzelen beginnen. Hij hield hierbij zowel rekening met de sneldiensten als de veerdiensten. “Alle aankomst- en vertrektijden van de boten heb ik opgeschreven. Dat zijn de sleutelmomenten. Vervolgens keek ik welke ritten ik kon toebedelen aan de elektrische bussen om het zo efficiënt mogelijk te kunnen plannen.”
Nog een factor is de elektriciteit. Er is namelijk één laadpunt. Na een halfuur laden kan de bus weer verder. Los daarvan zijn er nog enkele stekkers beschikbaar, maar die nemen meer tijd in beslag.
“In het nieuwe rooster hebben alle chauffeurs de tijd om tijdens hun rit hun bus van elektriciteit te voorzien.” Maurice vertelt dat de rondes door vijf chauffeurs kunnen worden gedaan. Dat zijn er twee minder dan hiervoor. “Maar niemand raakt zijn baan kwijt, hoor. De andere twee kunnen ter versterking aan de slag om de boel op te vangen.”
Met het vorige rooster moesten bussen vertrekken op hetzelfde moment als dat de boot aankwam. “Het huidige schema voorziet nu in tien minuten tijd voor het laten instappen van aankomende bootpassagiers, en als buffer voor eventuele vertraging van de boot.” Bovendien staan de bussen nu klaar als mensen met de boot arriveren. “Handig”, zo zegt hij, “want anders vragen mensen zich misschien af waar ie blijft en nemen ze een taxi.”
Maurice bezocht dinsdagochtend het station, om te kijken hoe het liep met het nieuwe schema. “Een aantal chauffeurs dat ik sprak vond het even wennen, die nieuwe tijden. Maar het ging verder goed”, zeg Maurice, die voor hen ook een dienstkaart maakte. “Zo kunnen ze allemaal zien welke dienst ze hebben, wanneer er pauze is en wanneer er tijd is om de bus aan de lader of stekker te leggen. Een overzicht van de dagplanning dus.”
De komende week kijkt Arriva hoe de dienstregeling in de praktijk bevalt en of erin geschoven moet worden. Maurice is hoe dan ook blij met de gang van zaken. “Toen ik het rooster af had, heb ik ’s nachts nog twee uur wakker gelegen door de adrenaline. Dat ze het vervolgens serieus namen en er gebruik van hebben gemaakt, vind ik echt fantastisch.”