AMELAND – Ameland is te groot om, zoals Vlieland en Schiermonnikoog, een autoluw of autovrij eiland te worden. Dat zegt burgemeester Leo Pieter Stoel. In de commissie Wadden van de Tweede Kamer werd woensdag voorgesteld om Ameland autovrij te maken, schrijft Omrop Fryslân.
Minder auto’s en minder vrachtauto’s overzetten naar het eiland zou kunnen helpen om de veerbootproblemen op te lossen, zeiden Kamerleden Tjeerd de Groot van D66 en Glamina Chakor van GroenLinks/PvdA. Ameland zou dan in de toekomst kunnen worden bediend door kleinere veerboten, waardoor het niet langer nodig is om zoveel in de vaargeul tussen Holwerd en Nes te baggeren.
Burgemeester Leo Pieter Stoel zat in Den Haag op de publieke tribune en luisterde met verbazing naar het voorstel voor een autovrij Ameland. “Ik stel voor dat de dame van GroenLinks die dit voorstelt eens probeert om tegen de wind van Nes naar Hollum te fietsen. Dat is een stevige tocht van 12 kilometer.”
De burgemeester voegt daaraan toe dat Ameland al bezig is met een plan om het verkeer met dertig procent terug te brengen. Het hele eiland officieel autovrij maken, is volgens burgemeester Stoel onmogelijk. “Sommige campings op Ameland kunnen wel sluiten als er geen auto’s meer op het eiland mogen komen. Als een toerist de bagage met eigen auto mee wil nemen, dan heb ik daar begrip voor, als hij de rest van de week maar met de fiets gaat.”
Met een goede busdienst, goede fietsvoorzieningen en dieselauto’s wil de gemeente Ameland de ambitie om het aantal autobewegingen te beperken waarmaken. “We willen het zo organiseren dat de mensen minder reden hebben om de auto mee te nemen.”
Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat kon de Amelander delegatie geruststellen. “Het besluit om een eiland wel of niet autovrij te maken is de bevoegdheid van de gemeente. Het Rijk gaat daar niet over.” De minister voegde daaraan toe dat het Rijk binnenkort gaat beginnen met het verkennen van een alternatieve veerbootroute van Ferwert naar Nes.