LEEUWARDEN – De leeftijd die een auto bereikt, is van geografie afhankelijk, als je de gegevens van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) mag geloven. In Nederland gaat een auto gemiddeld 11,4 jaar mee. In België is dat iets korter: 9,5 jaar. In Griekenland worden auto’s wel 17 jaar. Een en ander heeft ongetwijfeld eerder iets te maken met de lokale prijzen van nieuwe auto’s. Elke auto-eigenaar is erbij gebaat dat hij zo lang mogelijk van zijn auto kan genieten. Niet iedereen wil echter zijn handen vuil maken. Toch is het niet nodig, al het onderhoud op periodieke onderhoudsbeurten af te schuiven. Er is veel dat u zelf kunt doen om uw auto in goede conditie te houden.
Accu
Wanneer de auto langere tijd stilstaat, loopt de accu langzaam leeg. Het vervolgens jumpstarten met kabels betekent extra belasting voor de accu en kan mogelijk de gevoelige elektronica van het motormanagementsysteem beschadigen. Staat de auto langere tijd in de garage, overweeg dan het gebruik van een druppellader.
Filters
Het oliefilter en luchtfilter slibben mettertijd dicht. Het is belangrijk deze regelmatig te vervangen. U kunt geld besparen door dit zelf te doen. Wanneer uw auto een permanent luchtfilter heeft, kan deze worden gestofzuigd en bij ernstige vervuiling desnoods worden gewassen.
Rijstijl
Een bedachtzame rijstijl spaart de auto, dringt slijtage terug en werkt brandstofbesparing in de hand. Het gecontroleerd omgaan met het stuurwiel, versnellingspook en pedalen is een goede tactiek in combinatie met zo weinig mogelijk plotseling remmen. Vermijd gaten in de weg. Zij zijn de pest voor de ophanging en de banden. Ook kan de katalysator een deuk – of nog erger: een lek – oplopen. Het remmen op de motor of het wisselen van versnelling om snelheid te minderen kan de aandrijflijn beschadigen; vooral de koppeling en de transmissie moeten het ontgelden. Remmen doet u met uw rempedaal.
Ontsteking
Auto’s van vandaag zijn hoogtechnologische machines en hun onderhoud is niet zo eenvoudig als voorheen. Inspecteren en vervangen van bougies en ontstekingskabels is echter relatief eenvoudig. Check de elektrode en isolator van de bougie op verkleuringen, eventuele tekenen van smelten of slijtage en afzettingen. Een onderdeel in slechte staat moet worden vervangen, maar zegt mogelijk ook iets over de conditie van de motor. De levensduur van NGK bougies ligt tussen de 30.000 tot soms wel 120.000 km. Welk metaal er ook werd gebruikt voor de coating van de uiteinden, op den duur slijt dit af en wordt de afstand tussen de centrale en massa-elektrode groter, wat het effect van de vonk vermindert. De maximale levensduur is gedefinieerd op basis van ideale operationele condities. In werkelijkheid komt er nogal wat op bougies af zoals bijvoorbeeld onevenwichtige lucht-brandstofmengsels en extreem koud weer. Tijdens korte ritten waarbij de motor niet volledig opwarmt, vindt versterkte koolstofafzetting op de uiteinden plaats.
Wanneer de laatste vervanging enige tijd geleden is, kunnen NGK bougies in slechtere staat zijn dan u denkt. Ook wanneer het door de fabrikant aanbevolen vervangingsinterval nog niet is bereikt, moet de werking van de motor in de gaten worden houden. Versleten onderdelen veroorzaken symptomen zoals ruw stationair draaien, ontstekingsfouten, niet of moeilijk starten, minder vermogen en een hoger brandstofverbruik. Bij moderne auto’s gaat het motorwaarschuwingslampje branden wanneer ontstekingsfouten bij drie à vier opeenvolgende startpogingen optreden.
Bougies zijn niet allemaal hetzelfde. Zo zijn onderdelen met een koperen kern het voordeligst, maar hebben de kortste levensduur. Exemplaren gemaakt van platina of iridium gaan tot wel vier keer langer mee. Naast zijn ontstekingstaak speelt de bougie ook een rol in de afvoer van hitte van de verbrandingskamer naar het koelsysteem. Dit vermogen is gedefinieerd door de hittegraad. Om voortijdige ontsteking en elektrische lekkage te voorkomen is het belangrijk een bougie met de correcte hittegraad voor de auto te kiezen.
Smering
Check de motorolie en smering van de auto elke veertien dagen door de motorkap te openen terwijl de auto volledig horizontaal staat en de peilstok te trekken. Het oliepeil moet tussen de markeringen voor minimum en maximum liggen en de vloeistof dient een lichte, geelbruine kleur te hebben bij een auto met een benzinemotor. Donkere, vuile olie moet worden vervangen. Hier moet wel worden opgemerkt dat dieselolie roet verzamelt als onderdeel van de reguliere verbranding. Donkere olie is daarom geen reden voor ongerustheid bij een dieselauto. Uiteindelijk leert u door regelmatig DIY-onderhoud uw auto beter kennen. Wanneer u dan toch naar de garage moet, staat u met meer kennis van zaken de monteur te woord.
Bronnen:
Informatie over ngk bougies van de website auto-onderdelen24.nl
Informatie over het vervangen van bougies van nl.wikihow.com
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.